loading...
Turystyka Górska
Sporty Górskie
loading...
Strefa Outdoor
Kultura
loading...
Kultura

Turystyka

Sport

Sprzęt

Konkursy

Gerlinde Kaltenbrunner urodziła się 13 grudnia 1970 r. w Kirchdorf an der Krems. Austriaczka z wykształcenia jest dyplomowaną pielęgniarką, zaś od 2003 r. zawodową alpinistką. Z górami związana jest od dziecka, a wspinać zaczęła się w wieku szkolnym. Jeździła też na nartach i zdobyła mistrzostwo krajowe w swojej klasie wiekowej. Brała także udział w wyścigach rowerów górskich.

W Alpach pokonała wiele dróg i nawet kiedy zaczęła jeździć na wyprawy w Himalaje, w przerwach miedzy wyjazdami, w dalszym ciągu wspinała się w Alpach. Wzięła udział w przeszło dwudziestu wyprawach w Himalaje i Karakorum, a jej pierwszym ośmiotysięcznikiem, na którym stanęła w 1994 r. był przedwierzchołek Broad Peak.

Gerlinde Kaltenbrunner, źr. globetrotter-magazin.deGerlinde Kaltenbrunner, źr. globetrotter-magazin.de

Po Hiszpance Edurne Pasaban jest drugą kobietą w historii, która zdobyła Koronę Himalajów i Karakorum, a zarazem pierwszą himalaistką, która dokonała tego bez użycia tlenu. Kompletowanie himalajskich szczytów zajęło jej 13 lat. Na niektóre z nich wspinała się razem z mężem Ralfem Dujmovitsem.

Etapy zdobywania Korony Himalajów i Karakorum:
6 maja 1998 – Czo Oju
14 maja 2001 – Makalu
10 maja 2002 – Manaslu
20 czerwca 2003 – Nanga Parbat – ścianą Diamir
28 maja 2004 – Annapurna – drogą francuską
25 lipca 2004 – Gaszerbrum I – przez Kuluar Japoński
7 maja 2005 – Sziszapangma – południową ścianą
21 lipca 2005 – Gaszerbrum II – południowo-zachodnią granią
14 maja 2006 – Kanczendzonga – południowo-zachodnią granią. Wcześniej próbowała zdobyć szczyt wiosną 2003 r., północną graną. Dotarła wówczas na 7200 m, dalsza wspinaczka była niemożliwa ze względu na złą pogodę.
12 lipca 2007 – Broad Peak – wraz z Edurne Pasaban
1 maja 2008 – Dhaulagiri – szczyt atakowała także wiosną 2007 r., jednak nie udało jej się dotrzeć na wierzchołek - raz zaprzestała ataku z powodu choroby wysokościowej partnera Luciego Oršulovy, a innym razem z góry zeszła lawina, która uniemożliwiła dalszą wspinaczkę.
20 maja 2009 – Lhotse – weszła na wierzchołek z Ralfem Dujmovitsem, dla którego był to czternasty ośmiotysięcznik i tym samym himalaista stał się pierwszym Niemcem, któremu udało się zdobyć Koronę Himalajów i Karakorum. Kaltenbrunner próbowała zdobyć szczyt wcześniej - w maju 2006 i 2008 r. i w obu wyprawach przekroczyła wysokość 8000 m. W 2008 r. przerwała wspinaczkę z powodu ryzyka odmrożeń i choroby Ralfa Dujmovitsa.
23 maja 2010 – Mount Everest – od strony tybetańskiej. Wiosną 2005 r. wzięła udział w kolejnej wyprawie, którą jednak zakończyła na wysokości 7650 m, ponieważ jej partner, Hirotaki Takeuchi, doznał obrzęku mózgu.
23 sierpnia 2011 – K2 – na szczycie stanęła razem z Dariuszem Załuskim oraz z Kazachami Maksutem Zumajewem i Wassilijem Piwcowem. Tym samym Kaltenbrunner, Zumajew i Piwocw skompletowali Koronę Himalajów i Karakorum. Szczyt próbowała zdobyć kilkakrotnie. Za pierwszym razem wspinała się na K2 latem 2007, drogą Cesen. Podjęła wówczas dwie próby, które nie powiodły się z powodu złych warunków atmosferycznych. Dotarła na wysokość 8100 m. Ponownie pojechała na K2 latem 2009 r., znów podjęła dwie próby drogą Cesen, tym razem osiągnęła wysokość około 8300 m. Kolejne nieudane próby miały miejsce latem 2010 r. Za pierwszym razem wejście na szczyt uniemożliwił silny wiatr, drugą próbę przerwał śmiertelny wypadek Fredrika Ericssona.

{youtube}E1JL39fnj2k{/youtube}

Inne górskie osiągnięcia:

Himalaje:
czerwiec / lipiec 1994 – przedwierzchołek Broad Peak
październik 1997 – Ama Dablam - granią południowo-zachodnią
7 maja 2000 – Sziszapangma - wierzchołek środkowy
maj 2012 - Nuptse – północnym filarem

Tybet:
kwiecień 2004 – Xifeng (7221 m)

Chiny:
maj 1995 – Muztagata (7546 m) – doszła do wysokości 6600 m

Alaska
maj 2013 – Denali

Andy:
czerwiec 1999 - Alpamayo – Peru, drogą Ferrari

Ziemia ognista:
marzec / kwiecień 2014 – Monte Sarmiento – rezygnacja z powodu złych warunków atmosferycznych

Od 2007 r. była żoną himalaisty i zdobywca wszystkich czternastu ośmiotysięczników Ralfa Dujmovitsa. Małżeństwo jednak nie przetrwało i w 2015 r. para się rozwiodła.

Napisała autobiografię Cała ja.

Himalaistka została uhonorowana przez fundację King Albert Memorial Foundation Medalem im. Króla Alberta I. 13 czerwca 2012 r. otrzymała, przyznany przez National Geographic Society, tytuł "Explorer of the Year".

Anna Makowska

Źródła:
- Wielka Encyklopedia Gór i Alpinizmu tom VI, Wydawnictwo Stapis
- Wikipedia
- www.gerlinde-kaltenbrunner.at/en
- www.nationalgeographic.com/adventure/adventurers-of-the-year/2012/gerlinde-kaltenbrunner/#close
- www.nationalgeographic.com/explorers/bios/gerlinde-kaltenbrunner

loading...
Dla Niej
loading...
Dla Niego
loading...
Dla Dzieci

Artykuły Strefy Outdoor

loading...
Nowości
Produkty i testy
Porady
Producenci