loading...
Turystyka Górska
Sporty Górskie
loading...
Strefa Outdoor
Kultura
loading...
Kultura

Turystyka

Sport

Sprzęt

Konkursy

Edurne Pasaban urodziła się 1 sierpnia 1973 r. w Tolosa, małym miasteczku w północnej części Hiszpanii. Baskijska himalaistka, z zawodu jest inżynierem, a także magistrem Zarządzania Zasobami Ludzkimi (ukończyła Wyższą Szkołę Administracji i Zarządzania w Barcelonie).

Na wyprawy zarabiała początkowo pracując w firmie ojca, a później prowadząc swoją restaurację.

Już jako dziecko chodziła z rodzicami po górach. Kiedy miała 14 lat zapisała się do klubu, który organizował kursy wspinaczki i we wspinaczce odnalazła swoją drogę. W wieku 16 lat weszła na Mont Blanc, Matterhorn i Monte Rosa. W kolejnym roku stanęła na ekwadorskim szczycie Chimborazo (6268 m), zaś cztery lata późnej w Andach Ekwadorskich zdobyła wulkany: Cotopaxi (5897 m), Tungurahua (5023 m) i Pichincha (4784 m). W 1996 r. wspinała się w Andach Peruwiańskich, weszła na Nevado Ishinca (5530 m) oraz na jeden z wierzchołków masywu Nevados Urus.

Edurne Pasaban na szczycie K2, 26 czerwca 2004, foto: Archiwum Edurne Pasaban, źr. podroze.onet.plEdurne Pasaban na szczycie K2, 26 czerwca 2004, foto: Archiwum Edurne Pasaban, źr. podroze.onet.pl

Jest 21 osobą i pierwszą kobietą w historii, której udało się zdobyć wszystkie 14 ośmiotysięczników. Jednak nie od razu przyznano jej tytuł pierwszej zdobywczyni Korony Himalajów i Karakorum. Pierwotnie sądzono, że osiągnięcie to należy do Koreanki Oh-Eun-Sun, która w latach 1997–2010 skompletowała rzekomo wszystkie ośmiotysięczne szczyty. W grudniu 2010 r. wykazano jednak, że wcale nie zdobyła ona w 2009 r. Kanczendzongi i tym samym straciła pierwszeństwo w himalaizmie kobiecym.

W 1998 r. Edurne zorganizowała z przyjaciółmi wyprawę na Dhaulagiri szczytu jednak nie udało im się zdobyć. W 1999 i 2000 r. próbowała sił na Mount Everest, ale się nie udało. Dopiero w 2001 r. stanęła na wierzchołku Everestu – swojego pierwszego ośmiotysięcznika.

Etapy zdobywania Korony Himalajów i Karakorum:
23 maja 2001 – Mount Everest – w czasie tej ekspedycji himalaistka korzystała z tlenu. Wejście odbyło się południową ścianą, w zespole z  Silvio Mondinellim, Mario Merellim, Ivánem Vallejo, Sherpą Dawa.
16 maja 2002 – Makalu – wejście drogą Francuską, w zespole z Mario Merellim, Silvio Mondinellim i Carlosem Paunerem.
5 października 2002 – Czo Oju
26 maja 2003 – Lhotse
19 lipca 2003 – Gaszerbrum II
26 lipca 2003 – Gaszerbrum I
26 lipca 2004 – K2
20 lipca 2005 – Nanga Parbat
12 lipca 2007 – Broad Peak – wraz z Austriaczką Gerlinde Kaltenbrunner
1 maja 2008 – Dhaulagiri
5 października 2008 – Manaslu
18 maja 2009 – Kanczendzonga – szczyt zdobyła jako trzecia kobieta w historii, po Brytyjce Ginette Harrison i Gerlinde Kaltenbrunner. Wejścia dokonała wraz z Juanito Oiarzabalem i Kingą Baranowską, która jako pierwsza Polka w historii stanęła na tym wierzchołku.
17 kwietnia 2010 – Annapurna
17 maja 2010 – Sziszapangma

Edurne Pasaban w himalaizmie osiągnęła wiele, w górach czuje się silna i odważna. Jednak na nizinach cierpiała z powodu depresji i, jak sama przyznaje, kilkakrotnie próbowała popełnić samobójstwo.

Jest autorką książki „Moje ośmiotysięczniki. O zmaganiach ze sobą w drodze na szczyty”.

Odznaczona Złotym Medalem za zasługi dla sportu oraz Nagrodą Królowej Zofii dla Najlepszego Sportowca w 2011 roku.

Anna Makowska

Źródła:
-Wielka Encyklopedia Gór i Alpinizmu tom VI, Wydawnictwo Stapis
-www.edurnepasaban.com/en
-wikipedia.org
-podroze.onet.pl/ciekawe/wywiad-z-edurne-pasaban-pierwsza-kobieta-ktora-zdobyla-korone-himalajow/tmffp
-drytooling.com.pl/baza/ludzie/1544-edurne-pasaban
-zakopanedlaciebie.pl/pl/rozmowy/c355.html
-wundersoul.com/edurne-pasaban-like-climb-worlds-highest-peaks

loading...
Dla Niej
loading...
Dla Niego
loading...
Dla Dzieci

Artykuły Strefy Outdoor

loading...
Nowości
Produkty i testy
Porady
Producenci