Zasadniczo przy wyborze nowego roweru najczęściej kierujemy się radami znajomych i o zgrozo, wyglądem lub jak kto woli urodą poszczególnych modeli. Niestety mało kto przed pójściem do sklepu zadaje sobie pytanie 'do czego rower będzie mi służył?'. Błahe na pozór pytanie jest tak naprawdę podstawą dokonania trafnego wyboru i co za tym idzie uzyskania możliwie największej satysfakcji płynącej z jazdy. A co mamy do wyboru? Cóż,  jedynym ograniczeniem przy wyborze wymarzonego roweru może stać się jedynie zasobność portfela.

Cała reszta jest możliwa.

Poniżej krótka charakterystyka poszczególnych grup rowerów, która powinna ułatwić wybór.

Jak wybrać odpowiedni dla siebie rower?, fot: portalgorski.pl

Jak wybrać odpowiedni dla siebie rower?, fot: portalgorski.pl

Rowery szosowe

To rowery poruszające się na niezwykle cienkich oponach 28'' z bardzo słabo zarysowanym bieżnikiem. Geometria ramy wymusza na kolarzu mocno pochyloną sylwetkę która pozawala niwelować opory powietrza i zwiększać uzyskiwane prędkości, jednak dla osób jeżdżących czysto rekreacyjnie będzie ona zdecydowanie niewygodna. To co jeszcze charakteryzuje rowery szosowe to wielkość zębatek (bardzo duże z przodu i stosunkowo niewielkie z tyłu) które pozwalają rozwijać prędkości które często na zjazdach przekraczają 100 km/h. Sztywna konstrukcja ramy, charakterystyka przełożeń oraz specyfika opon sprawiają, że rowery szosowe nadają się niemal wyłącznie do jazdy po asfalcie. Ich przeznaczenie to długie dystanse pokonywane w stosunkowo szybkim tempie.

Rowery Górskie

Popularne górale. Poruszają się na grubych, masywnych oponach. Kiedyś najpopularniejszym rozmiarem koła roweru MTB było 26 cali, obecny standard to 27,5 lub nawet 29 cali. Nowoczesne rowery górskie wyposażone są z reguły w 27 lub 30 przełożeń (3x9, 3x 10) dzięki czemu otrzymujemy szeroki wachlarz możliwości regulacji oporu nawet w najtrudniejszym terenie. W przeciwieństwie do rowerów szosowych rowery MTB są najczęściej amortyzowane. Ze względu na amortyzację dzielą się na; Hardtaile – czyli rowery z amortyzowanym  widelcem oraz sztywnym tyłem i full suspension czyli rowery z amortyzowanym przednim i tylnym kołem,stosowane najczęściej do downhillu. Rowery MTB przeznaczone są przede wszystkim do jazdy w terenie. Na płaskich asfaltowych drogach dadzą o sobie znać duże opory toczenia wywołane przez szerokie opony, przez co jazda może stać się męcząca i nieprzyjemna.

Rowery Crossowe

To wynik kompromisu między rowerem szosowym a górskim. Duże koła (zwykle 28 lub 29 cali) stosunkowo wąskie ale wyposażone w wyraźnie zarysowany bieżnik. Amortyzowany widelec, ale ze stosunkowo niewielkim skokiem i geometria ramy sprawiająca, że sylwetka rowerzysty jest mocno wyprostowana, przez co po prostu wygodna, to podstawowe znaki rozpoznawcze rowerów crossowych. Są to rowery które spiszą się doskonale na asfalcie ale równie dobrze poradzą sobie poza utwardzonymi szlakami w miejscach w których rowery szosowe nie miały by wstępu. Można więc spokojnie powiedzieć, że rower crossowy to po prostu rower uniwersalny, który nie pozwoli na rozwinięcie zawrotnych prędkości na prostych ani też na pokonywanie trudnych, górskich szlaków, ale idealnie nada się na całodniowe podróże po lesie i mieście.

Rowery miejskie

Inaczej nazywane holenderkami to bardzo wygodne rowery wyposażone w pośrednie opony z delikatnym bieżnikiem. Często nie posiadają przerzutek, mają za to koszyk do transportu zakupów lub drobnego bagażu. Idealnie nadają się do krótkiej i niewymagającej jazdy po mieście jednak przy dłuższym użytkowaniu da o sobie znać brak przełożeń i sztywna rama która każdą nierówność przełoży na dłonie i nadgarstki rowerzysty. Krótko mówiąc rower miejski to rozwiązanie idealne dla ludzi którzy przemieszczać się będą jedynie na krótkich dystansach w obszarach miejskich.

Ostre koło

To rower który na pozór wyglądem przypomina klasyczną szosę. Wąskie, 28calowe koła, charakterystyczna rama, najczęściej zbliżona wyglądem do starszych kolarzówek, profilowana kierownica i... na tym kończą się podobieństwa. Ostre koło to rower który nie posiada przerzutek ani hamulców (!) a jego napęd jest tak skonstruowany, że umożliwia jazdę w przód i w tył. Możliwość pedałowania w tył to jednocześnie hamulec (jadąc szybko do przodu można za pomocą pedałów zatrzymać koło, choć wymaga to sporej wprawy). Napęd z pedałów na koło przekładany jest w systemie 1:1 co znaczy mniej więcej tyle, że jeśli kręci  koło to kręcą się pedały – tylna piasta pozbawiana jest wolnobiegu. Takie rozwiązanie jest gwarancją dodatkowych atrakcji jeśli w czasie jazdy nogi wysuną się ze strapów lub po prostu spadną z pedałów. Ostre koło to rower zdecydowanie przeznaczony do pokonywania krótkich miejskich dystansów i wykonywania efektownych sztuczek. Niedoścignionym wzorem użytkowania ostrego koła pozostają nowojorscy kurierzy rowerowi, którzy ze swojej pracy stworzyli całkiem silną dyscyplinę sportową (nie do końca legalną), ale to już kwestia na osobny tekst...

Powyżej wymienione zostały najpopularniejsze obecnie grupy rowerów dostępne na rynku. Nie ujęto tu bmxów, rowerów elektrycznych, przełajowych  i wielu innych, które ciągle jeszcze nie są u nas szczególnie popularne, lecz ich segment ciągle rośnie. Czy warto się nad nimi zastanawiać? To już zależy wyłącznie od naszych potrzeb i definicji przyjemnego użytkowania roweru, która dla każdego brzmi inaczej!