Jednym z ciekawszych szczytów do zdobycia w Beskidzie Wyspowym jest z pewnością Szczebel 976m n.p.m. Góra wyróżnia się strzelistością sylwetki jak na beskidzkie szczyty i szczególnie od strony północnej i wschodniej posiada bardzo strome zbocza. Wejścia szlakami od podnóża góry wiążą się z koniecznością pokonania 600m różnicy wzniesień... Jednym z takich szlaków jest szlak czarny wiodący z przysiółka Mszany Dolnej.

Wycieczkę najlepiej rozpocząć nad Rabą (skręt w prawo z drogi głównej jadąc od Kasinki Małej zaraz po minięciu z lewej stacji Orlen). Parkujemy nieopodal mostu na Rabie lub w pobliżu oczyszczalni ścieków. Przechodzimy przez most nad malowniczą rzeką Rabą mając już daleko nad nami z prawej nasz cel. Za nami odsłania się widok na olbrzymi masyw Lubogoszcza 968m n.p.m. Początkowo idziemy stromą asfaltową drogą wchodząc pomiędzy pierwsze zabudowania i od razu za pierwszym domem po prawej skręcamy w lewo w szutrową drogę w kierunku zachodnim.

1011Szczebel 1Malownicza rzeka Raba... (fot. archiwum autora)

Pomiędzy gęstą tutaj zabudową wznosimy się szerszą szutrową drogą aż nad ostatnie domy (mając już po lewej piękne jodłowe lasy). Warty zaznaczenia jest wspaniały widok na Lubogoszcz z łąki nad ostatnim mijanym domem. Wchodzimy do lasu i po około 100m musimy dobrze patrzeć na znaki ponieważ szlak skręca ostro w prawo wprost do koryta potoku, który przechodzimy uważnie wybierając stabilne kamienie (przy większym stanie wody przejście suchą stopą może nie być łatwe). Z tego miejsca rozpoczyna się niezwykle strome jak na beskidzkie warunki podejście.

1011Szczebel 3Najstromszy odcinek szlaku... (fot. archiwum autora)

Na odcinku około 300m pokonujemy 100m różnicy wzniesień... (Tutaj podczas zejścia warto schodzić szerszymi zakosami. Pniemy się mozolnie przez piękny jodłowy drzewostan (korzystne warunki do wzrostu w wilgotnym jarze potoku). Mniej więcej kiedy las zmienia się z jedliny w buczynę z pojedynczo rosnącą jodłą teren trochę łagodnieje dając nam wytchnienie i zaczynamy wędrówkę dość wąskim grzbietem, na którym możemy spotkać ciekawe wychodnie piaskowca z największą już w miejscu gdzie ścieżka wiedzie przez wypłaszczenie terenu.

1011Szczebel 4Wąski grzbiet z coraz to większymi głazami zbudowanymi z piaskowca (fot. archiwum autora)

Po prawej, co jakiś czas, poprzez rzadki bukowy las, możemy dostrzec inne szczyty Beskidu Wyspowego m.in. Lubogoszcz, Śnieżnicę, Ćwilin. Po przejściu krótkiego płaskiego odcinka, kiedy rozpoczynamy już ostatnie podejście na szczyt warto spojrzeć za siebie ponieważ przy dobrej widoczności spomiędzy koron drzew wyłaniają się jedne z najwyższych szczytów Tatr m.in. Kieżmarski Szczyt, Łomnica, Durny Szczyt i Lodowy Szczyt.

1011Szczebel 5Jedna z największych wychodni piaskowcowych w pobliżu szlaku (fot. archiwum autora)

Po około 2h docieramy na szczyt Szczebla 976m n.p.m. (ławki, stoły, mapa, tabliczka informacyjna, ołtarz polowy). Na stronę północną (masyw Łysiny i Lubomira) i wschodnią (Lubogoszcz, Śnieżnica, Ćwilin) otwierają się wspaniałe widoki. Pod stopami mamy Kasinkę Małą. Polecamy ławeczkę tuż za tablicą z mapą ze wspaniałymi widokami. W kierunku południowym widać grupę Łomnicy i Lodowego Szczytu w Tatrach.

1011Szczebel 6Widok ze szczytu Szczebla na Lubogoszcz, Śnieżnicę i Ćwilin. (fot. archiwum autora)

Z ciekawostek dotyczących Szczebla warto podać, że przy czarnym szlaku wychodzącym z Lubnia możemy napotkać otwór jaskini Zimna Dziura mającej 6m komorę, do której możemy dostać się przez ciasny korytarz. Zachęcamy Was do zdobycia tego wspaniałego szczytu i poznania jego tajemnic :)