Ponad 70 proc. Polaków twierdzi, że standard letniej oferty turystycznej w górach jest coraz wyższy – wynika z badania zrealizowanego dla Polskich Kolei Linowych przez IBRIS. Atuty Tatr i Beskidów to rozbudowana baza noclegowa, coraz lepsze restauracje oraz rozwinięta infrastruktura do rodzinnego wypoczynku.

Nie tylko miłośnicy wspinaczki i wysokogórskich wędrówek, ale także rodziny z dziećmi coraz częściej doceniają polskie góry jako atrakcyjne miejsce wakacyjnego wypoczynku i spędzania wolnego czasu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskich Kolei Linowych, ponad 70 proc. Polaków uważa letni wypoczynek na górzystym południu Polski za coraz bardziej atrakcyjny. Wybieramy się w Tatry i Beskidy nie tylko ze względu na zamiłowanie do górskich wędrówek, ale coraz częściej z uwagi na bogatą ofertę turystyczną.

Źródło: IBRIS na zlecenie Polskie Koleje Linowe S.A., czerwiec 2018
Źródło: IBRIS na zlecenie Polskie Koleje Linowe S.A., czerwiec 2018

- Potrzeby Polaków zmieniają się, turyści są coraz bardziej wymagający i aktywni. Do tego sezon letni się wydłuża, więc rośnie zapotrzebowanie na różnorodne formy spędzania czasu w tym okresie. Oferta wakacyjna musi być kompleksowa. Osoby korzystające z usług Polskich Kolei Linowych chcą nie tylko wygodnie wjechać na szczyt i podziwiać widoki, oczekują również dodatkowej rozrywki na szczycie. Na górze chętnie odwiedzają restauracje, kupują oryginalne pamiątki i oglądają specjalnie przygotowane wystawy, a dzieci korzystają ze ślizgawek i zjeżdżalni grawitacyjnych. Cieszy nas, że starania Polskich Kolei Linowych oraz innych przedstawicieli branży turystycznej zostały przez Polaków docenione. Taki obraz wyłania się z przeprowadzonego badania letnich preferencji turystycznych – mówi Janusz Ryś, prezes Polskich Kolei Linowych.

W górach można lepiej zjeść

Zdecydowana większość ankietowanych biorących udział w badaniu zauważyła pozytywne zmiany w górskiej, letniej ofercie turystycznej. Połowa respondentów na pytanie, czy w ostatnim czasie ta oferta się poprawiła odpowiedziała, że „raczej tak”, a 20 proc że „zdecydowanie tak”.

Zdaniem Polaków najbardziej widoczna jest poprawa bazy noclegowej (64 proc.) oraz restauracyjnej i gastronomicznej (46 proc.).

40 proc. ankietowanych zwróciło również uwagę na rozwój infrastruktury rekreacyjnej, zapewniającej atrakcje dla całej rodziny, m.in. ślizgawek, zjeżdżalni i placów zabaw. 24 proc. Polaków docenia rozwój oferty kulturalnej, festiwali muzycznych i wystaw.

Źródło: IBRIS na zlecenie Polskie Koleje Linowe S.A., czerwiec 2018
Źródło: IBRIS na zlecenie Polskie Koleje Linowe S.A., czerwiec 2018

Poprawy oferty turystycznej nie dostrzega jedynie 13 proc. badanych

-  Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że aż tylu ankietowanych zwróciło uwagę na rozwój infrastruktury rekreacyjnej. Coraz więcej turystów poszukuje miejsc interesujących nie tylko ze względu na walory krajobrazowe i przyrodnicze, ale także dających możliwość różnorodnego wykorzystania czasu wolnego. A ideałem jest wybór miejsca gdzie znajdziemy jedno i drugie - tłumaczy Agata Wojtowicz, prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

- W odpowiedzi na oczekiwania turystów w PKL w ostatnich latach zmieniliśmy model biznesowy. Nie skupiamy się już wyłącznie na przewozie turystów i narciarzy kolejami linowymi. Mocno poszerzyliśmy ofertę letnią ośrodków, otworzyliśmy własne restauracje, organizujemy wydarzenia kulturalne, np. festiwal muzyczny Hej Fest, zapewniamy rozrywkę dla dzieci oferując bardzo kompleksową ofertę - mówi Janusz Ryś, prezes PKL .

Drogi piętą achillesową

Wysokie noty od turystów nie dotyczą niestety infrastruktury drogowej. W góry, ze względu na samo położenie jak i ograniczenia związane z dostępnością terenów, zwyczajnie trudno jest dojechać. Co drugi badany, na pytanie co chciałby zmienić jeśli chodzi o ofertę turystyczną w polskich górach, odpowiedział „drogi”. To najczęściej wskazywany przez Polaków element oferty wymagający poprawy. Warto zawsze jednak pamiętać o alternatywnych drogach dojazdowych pod Tatry, np. od strony Kościeliska czy o połączeniach kolejowych.

- Nie dziwię się tym oczekiwaniom. Wszystko przyspieszyło - szybko pracujemy i szybko chcemy odpoczywać. Zmieniły się również nasze preferencje co do częstotliwości i długości wypoczynku. Wypoczywamy częściej, ale krócej i stąd chcemy się przemieszczać szybciej, aby wykorzystać każdą wolną chwilę. W sprawie dróg w polskie góry bardzo dużo już się zmieniło i zmienia. Dobrze przebiegają prace drogowe na zakopiance i na drogach tuż u podnóża gór, poprawia się transport kolejowy i szybkość przemieszczania się nim. Wystarczy już tylko chwila cierpliwości, bo zmiany widać gołym okiem - mówi Agata Wojtowicz z TIG.

Przyroda najważniejsza

Co przyciąga Polaków w góry? 74 proc. ankietowanych ceni przede wszystkim doznania związane z obcowaniem z przyrodą – piękne widoki i świeże górskie powietrze. Dla prawie 70 proc. największą atrakcją jest możliwość wędrowania po zróżnicowanych górskich szlakach. 40 proc. za istotną uważa dostępność infrastruktury górskiej, czyli kolei linowych, które umożliwiają bezpieczny wjazd na szczyty i wspólne podziwianie widoków, niezależnie od wieku. Taki sam odsetek turystów w góry przyciąga lokalna kuchnia. Dla 32 proc. ważna jest również możliwość obcowania z lokalną kulturą i muzyką.

Wakacje na szlaku

Polacy często wybierają się na wakacje w góry. Jak wynika z badania w ciągu ostatnich 3 lat w Tatrach, Bieszczadach lub Beskidach podczas letniego urlopu wypoczywało ponad 42 proc. rodaków.

Źródło: IBRIS na zlecenie Polskie Koleje Linowe S.A., czerwiec 2018
Źródło: IBRIS na zlecenie Polskie Koleje Linowe S.A., czerwiec 2018

Popularność wyjazdów krajowych rośnie, a góry są jedną z najczęściej wybieranych destynacji. W tegoroczny badaniu turystycznym PKL plany związane z wyjazdem w polskie góry zadeklarowało 17 proc. badanych. W zeszły roku ten odsetek był  porównywalny, wynosił 18 proc.

Z 25 do 18 proc. spadł natomiast odsetek osób, które planowały wyjazdy zagraniczne i tych, które w wakacje zamierzały zostać w miejscu zamieszkania (z 32 do 26 proc.)

NOTA METODOLOGICZNA

Badanie zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Polskich Kolei Linowych S.A., w czerwcu 2018 r. metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), z odpowiedziami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, na próbach losowo – kwotowych 1000 i 500 osób, stanowiących liczebną reprezentację cech demograficznych dla ogółu mieszkańców Polski (dane wg GUS).

Polskie Koleje Linowe to przedsiębiorstwo z 80-letnią tradycją działające w branży turystycznej, operator kolei linowych w kluczowych lokalizacjach turystycznych w  Polsce. Spółka oferuje całoroczny, kompleksowy zakres usług turystyczno-wypoczynkowych oraz posiada własną bazę noclegową i restauracyjną. Obecnie PKL działa w siedmiu ośrodkach w Tatrach i Beskidach: Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Góra Parkowa, Mosorny Groń, Palenica oraz Góra Żar. PKL jest największym pracodawcą na Podhalu, zatrudniającym ponad 300 osób. Priorytetem PKL jest zrównoważony rozwój, łączący w sobie dalsze inwestycje i poszerzanie oferty turystycznej z jednoczesnym zachowaniem dbałości o środowisko naturalne.