Porady

W zimę pod namiotem

zdjecie z bazy zdjęć PG, Biwak Zimowy Portalu Górskiego

Na co należy zwrócić uwagę gdy kupujemy namiot? Jakie są zasady bezpieczeństwa? Co z wentylacją i jak uchronić się przed zaczadzeniem? Wydaje mi się, że to garść istotnych i cennych informacji. Dla kogoś kto turystycznie przemierza szlaki tatrzańskie, może to wszystko nie być aż tak bardzo ważne. Warto jednak zapoznać się z tymi kilkoma podstawowymi kwestiami.

Czytaj więcej...

Co zabrać w góry podczas upałów?

Zdjęcie z bazy zdjęć PG, Polana Kalatówki, fot. Jolanta Nowacka

Temperatury bardzo wysokie, niebo czyste, wycieczkowiczów (tych doświadczonych i mniej) masa – co więc spakować do plecaka i o czym trzeba pamiętać gdy jest tak gorąco, a my wybieramy się mimo wszystko na górskie „podboje”? Ratownicy TOPR po raz kolejny apelują do wszystkich, aby szczególnie zadbać o dostateczną ilość wody.

Czytaj więcej...

O jedzeniu słów kilka

Zdjęcie z bazy zdjęć PG: Trzydniowiański Wierch – fot. Kinga Piasecka

Mówi się o tym co jeść, jak jeść zdrowo, o substancjach odżywczych, co jest lekko, a co ciężkostrawne. Jemy, bo potrzebujemy energii. Energia ta jest niezbędna do wykonywania czynności życiowych. Oczywiście, jadamy też dla smaku, dla przyjemności, z nudów itd. W górach jemy po to żeby mieć energię do kontynuowania wycieczki. Wszelkie inne powody odchodzą na drugi, a nawet trzeci plan.

Czytaj więcej...

Początek drogi w góry wysokie

ryszard pawłowski

Góry wysokie stanowią bardziej zaawansowany stopień wtajemniczenia alpinistycznego. Odradzam rozpoczynanie przygody z himalaizmem bez odpowiedniej praktyki wspinaczkowej w górach niższych, jak chociażby w Tatrach, czy Alpach, ze szczególnym uwzględnieniem działalności w warunkach zimowych. Tam właśnie nabywamy niezbędnego doświadczenia, testujemy swoją kondycję fizyczną, wytrzymałość, odporność psychiczną na stres. W niższych górach uczymy się również posługiwać odpowiednim sprzętem, sprawdzamy, jak optymalnie dobrać swój ubiór, jaką ilość jedzenia i wyposażenia ze sobą zabrać.

Czytaj więcej...

7 grzechów turystów w górach

7 błędów popełnianych przez turystów

Tylko w pierwszym półroczu 2017 r. ratownicy GOPR interweniowali 856 razy ratując 910 osób. By zbliżająca się zima nie była dla nich równie pracowita, przypominamy 7 błędów popełnianych przez turystów na szlaku. Ku przestrodze.

Czytaj więcej...

Promieniowanie słoneczne – na co zwracać uwagę podczas górskich wędrówek?

 fot. Katarzyna Irzeńska, w droze na Czantorię wiosną

Wydawać by się mogło, że promieniowanie słoneczne jest najgroźniejsze w górach tylko latem dla wędrowców, gdyż wtedy nasza skóra jest na nie bardziej narażona ze względu na wysokie temperatury. Nic bardziej mylnego. Bardzo często słyszy się o oparzeniach słonecznych skóry podczas zimy lub wczesnej wiosny. Wszystko zależy strefy klimatycznej w jakiej przebywamy, temperatury oraz wysokości.

Czytaj więcej...

Jak przygotować formę do bezpiecznego wypoczynku na stoku

Na stoku

Większość narciarzy i snowboardzistów doskonale zdaje sobie sprawę, że uprawianie ich ulubionych sportów zimowych niesie ze sobą ryzyko kontuzji. Mało kto wie jednak, że regularne treningi, rozpoczęte odpowiednio wcześniej, są w stanie ograniczyć ryzyko wystąpienia kontuzji, a także mogą pomóc w szybszym powrocie do zdrowia po doznanym urazie.

Czytaj więcej...

Przekąski w górach – co jeść w czasie marszu?

kazbek

Wybierając się w góry czy to na jednodniową wycieczkę czy na kilka dni pakujemy do plecaka przekąski, by nie utracić energii i się wzmocnić. Bardzo często zabieramy ze sobą prowiant, jakiego nie przemyśleliśmy. Wydaje nam się, że słodka czekolada doda nam energii, tak samo jak baton czy owocowy sok. Wiele produktów mających dać nam energię zawiera puste kalorie oraz dużo tłuszczu – tym samym zamiast sobie pomóc, szkodzimy naszemu zdrowiu.

Czytaj więcej...

Nawadnianie organizmu podczas górskich wędrówek

Nawadnianie organizmu podczas górskich wędrówek

Minęło już lato, czas w jakim nasze zapotrzebowanie na wodę i płyny podczas górskich wędrówek jest największe. Im wyższa temperatura, tym więcej się pocimy i musimy uzupełniać nie tylko płyny ale także mikroelementy. Jesień i zima to także wymagające pory roku dla naszego organizmu, dlatego w kwestii nawadniania powinniśmy pamiętać by zawsze mieć ze sobą - najlepiej - wodę mineralną, ale także ciepłą herbatę czy kawę.

Czytaj więcej...

Konkurs Fotograficzny "Górski Kalendarz"

male dolomity

Popularne

Blogi

FundacjaTOPR 271x62_v1

TOPR SystemMonitoringuPogody_271x62

Statystyki

  • Artykułów: 7605
  • Odsłon artykułów: 21001876

';