Praca nad kondycją – zanim wyruszymy w góry

Kategoria: Bezpieczeństwo / Porady

Zadyszka, szybkie męczenie się i nierównomierny oddech. Brzmi znajomo? Wybierając się na szlak musimy liczyć się z tym, że nasze mięśnie będą cały czas ciężko pracowały. Jeżeli przez długi czas nie uprawialiśmy żadnego sportu i zdecydujemy się na wyjazd w góry, to powinniśmy odpowiednio wcześniej popracować nad swoją kondycją. Im więcej się ruszamy, tym więcej tlenu dostarczamy do organizmu – dzięki czemu nasze samopoczucie się polepsza.

Nasze ciało potrzebuje ruchu. Dzięki aktywności fizycznej możemy dłużej cieszyć się zdrowiem czy zgrabną sylwetką.

W drodze na Halę Boraczą / fot. Katarzyna IrzeńskaW drodze na Halę Boraczą / fot. Katarzyna Irzeńska

Kiedy powinniśmy rozpocząć przygotowania do górskich wycieczek?

Najlepiej aktywność fizyczną rozpocząć na 2-3 miesiące przed planowanymi wyjazdami. Nie chodzi tu o to, by intensywnie trenować przed jednorazowym wejściem na szczyt. Bardzo ważne jest zaplanowanie swoich górskich celów i dostosowanie do nich swojego aktualnego stanu zdrowia. Budowanie kondycji to długi proces, którego efekty pozytywnie wpływają na nasz stan fizyczny a także psychiczny. Jeżeli planujemy regularne wycieczki w górach, nawet na prostych szlakach to warto odpowiednio wcześniej zadbać o to, abyśmy się dobrze w tych górach czuli. Nikomu nie marzy się zadyszka po 10 minutach marszu, zawroty głowy lub nagłe przyśpieszenie akcji serca.
Dodam, że często nieprawidłowe przygotowanie może negatywnie wpłynąć na nasz odbiór wyjazdu – podczas gdy spotka nas kilka nieprzyjemności szybko możemy się zniechęcić. Unikajmy braku przygotowań, by potem nie mówić: „nie pojadę już w góry, bo bolało mnie całą drogę kolano”.

Jakie ćwiczenia pomagają w budowaniu kondycji?

Chodzenie po górach ma nam sprawiać przyjemność. Tak samo powinno być z procesem przygotowawczym. Nie ma sensu się katować, rozpoczynać męczące treningi i pokazać za wszelką cenę swą gotowość wyruszenia na najwyższe szczyty. Aktywność fizyczna wspomagająca budowanie kondycji, powinna opierać się głównie na treningach typu kardio – gdzie spalana jest tkanka tłuszczowa. Trening ten wprawia w ruch całe ciało. Zrzucimy zatem także zbędne kilogramy. Kardio polecane jest dla osób w każdym wieku. Organizm mobilizuje serce do wzmożonej pracy, dzięki czemu pompuje ono więcej krwi bogatej w tlen. Nasze samopoczucie się polepsza, a ryzyko chorób układu krążenia maleje.

Trening przed wyjściem w góry / fot. Katarzyna IrzeńskaTrening przed wyjściem w góry / fot. Katarzyna Irzeńska

Popularne treningi kardio:

• bieganie,
• chodzenie,
• jazda na rowerze,
• marsz i marszobieg,
• nordic walking – tu ważny jest odpowiedni dobór kijków
• ćwiczenia na rowerku stacjonarnym,
• marsz na bieżni,
• skakanie na skakance,
• ćwiczenia na orbitreku i stepperze,
• zimą korzystanie z nart biegowych, zjazdowych, jazda na łyżwach,
• taniec, zumba, zajęcia fitness,
• i wiele innych.

Ważne jest by przygotowania do górskich wędrówek były regularne. Jeżeli wybierzemy dla siebie już rodzaj aktywności, to starajmy się wyznaczyć w tygodniu konkretne dni na treningi i się tego trzymać. Świetnym uzupełnieniem dla treningu kardio będzie trening siłowy. Najważniejsze, by nie przesadzić z ilością ćwiczeń oraz ich intensywnością. Racjonalne rozpisanie treningów pozwoli na stopniowe oraz efektywne budowanie kondycji.

Nasz organizm podczas górskiej wyprawy będzie już odpowiednio wcześniej przygotowany, dzięki czemu unikniemy niepotrzebnych i bolesnych zakwasów. Nie będziemy się tak szybko męczyć, a zadyszka i przyśpieszenie tętna będzie nam obce. Istotnym jest, by dobrać dla siebie odpowiedni rodzaj ćwiczeń. Osoby otyłe lub z nadwagą powinny zacząć od łagodnych działań, stopniowo je zwiększając. W momencie rozpoczęcia aktywności na szlakach sami zobaczycie, że podczas regularnych wyjazdów będzie z waszą kondycją coraz lepiej. Nie powinniśmy po długiej przerwie „porywać się” na wysokie szczyty. Warto stopniowo podnosić sobie poprzeczkę i wybierać cele na miarę waszych możliwości. Życzę wszystkim udanej pracy nad sobą. Pamiętajcie – powoli, ale do celu. Gdy aktywność będzie odbywała się regularnie, to zobaczycie, jak szybko pojawią się pierwsze efekty. Podczas marszu ważne są także odpowiednio dobrane buty trekkingowe – nie zapomnijcie o tym!

Do zobaczenia na szlaku!

Katarzyna Irzeńska
Obserwatorium podróży
www.obserwatoriumpodrozy.com

Komentarze

  • Brak komentarzy...

    Dodaj komentarz


    Konkurs Fotograficzny "Górski Kalendarz"

    male dolomity

    logo biale_proste2

    Popularne

    Blogi

    FundacjaTOPR 271x62_v1

    TOPR SystemMonitoringuPogody_271x62

    Statystyki

    • Artykułów: 7960
    • Odsłon artykułów: 22335989
    
    ';