Ze szlaku

PKL zapraszają na ferie zimowe

14 stycznia rozpoczęła się pierwsza tura ferii. W ośrodkach Polskich Kolei Linowych na turystów czeka bogata zimowa oferta turystyczna – znakomicie przygotowane trasy, szkoły narciarskie, nowo otwarte wypożyczalnie sprzętu i restauracje. Jak wynika z badań PKL co piąty dorosły Polak w tym roku planował wyjechać w nasze góry. Badania pokazują również, że polscy turyści są coraz bardziej aktywni, szukają atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu, także na świeżym powietrzu.

Miniony tydzień w Tatrach to prawdziwa przeplatanka i pogodowy „miszmasz”. Było śnieżnie, deszczowo, mroźnie, ciepło, słonecznie i bardzo pochmurno. Nie zabrakło zatem różnych wezwań i interwencji tatrzańskiego pogotowia - szczególnie, że okres świąteczny i sylwestrowy to istny najazd turystów wszelkiej maści ze wszystkich rejonów Polski. Stąd też noworoczne problemy z powrotami i gigantyczne korki na Zakopiance. Istne oblężenia i tłumy w minionym okresie przeżywało też Morskie Oko – nie mówiąc nawet o samym Sylwestrze.

Obecnie, właściwie nie wychodząc z domu, nie ruszając się sprzed komputera możemy z każdego zakątka i o każdej porze wirtualnie zwiedzać, wędrować i podglądać Tatry. Z Zakopanego kamery nastawione są na Giewont, Czerwone Wierchy i na Kasprowy. Dzięki umieszczonej kamerze w Murzasichlu, możemy obserwować Tatry Wysokie, a w Zębie rozległą panoramę naszych najwyższych gór. Na samym szczycie Kasprowego Wierchu znajdują się aż dwie kamery, z czego jedna jest obrotowa. Kolejna kamera pokazuje aktualną sytuację na Polanie Chochołowskiej, inna zaś to co właśnie dzieje się w okolicach Morskiego Oka. Dzięki obrazom przesyłam spod Schroniska w Dolinie Pięciu Stawów, mamy wgląd w rejon Buczynowej Dolinki i Liptowskich Murów. Widok na Tatry zapewniają też urządzenia zamieszczone w Bukowinie Tatrzańskiej i na Polanie Szymoszkowej.

W słowackich Tatrach Wysokich można odwiedzić Tatrzańską Świątynię Lodową. Jak podaje portal DObrewiadmości, to wyjątkowy lodowy kościół ozdobiony motywami przyrody tatrzańskiej. Niecodzienny zimowy kompleks został zbudowany na Hrebienoku (Siodełko) koło Starego Smokowca na wysokości 1285 m n.p.m.

Czytaj więcej...

W drodze po Koronę Europy: Triglav- Słowenia

W drodze po Koronę Europy: Truglav- Słowenia

Dzień 1. Na szczyt Triglav liczący sobie 2 864 m n.p.m wybrałem się ze starą ekipą przyjaciół, tuż po powrocie z Dufourspitze 8 sierpnia 2016 roku. Droga do Słowenii wiodła przez Czechy i Austrię. Z Polski wyjechaliśmy około 5 rano i kierowaliśmy się do Mojstrany, a dokładnie ujmując do schroniska Aljazev Dom. Po przejechaniu 868 km około godziny 17 tej dojeżdżamy do schroniska. Droga od Mojstrany wiedzie przez las, jest wąską i niezbyt dobrej jakości. Za parkingiem leśnym stajemy przed szlabanem. Po telefonie do schroniska dowiadujemy się, że możemy wjechać bliżej miejsca noclegu. Podnosimy więc szlaban i jedziemy około 150-200 metrów dalej.

Miniony, przedświąteczny tydzień może do idealnych pod względem pogody nie należał, jednak ogólne warunki i temperatury pozwalają już na funkcjonowanie większości wyciągów narciarskich i cieszenie się urokami białego szaleństwa. Natomiast trasy narciarskie na Kasprowym Wierchu są nieczynne, a wyciągi na Halę Gąsienicową i Goryczkową nie funkcjonują. Mimo leżącego tam śniegu i odpowiedniej temperatury, teren jest nieprzygotowany i występują liczne zaspy śnieżne.

Z powodu IV stopnia zagrożenia lawinowego (a więc przedostatniego) schronisko na Hali Kondratowej zostało zamknięte do odwołania. Zasypane są również inne polski schroniska w Tatrach. Dramatyczna sytuacja panuje również na Słowacji (w paru rejonach głoszono nawet stan klęski żywiołowej).

Kolejna część z relacji W drodze na Koronę Ziemi. Dzień 1 Na szczyt Dufourspitze liczący sobie 4634 m n.p.m wybrałem się z Klubem Alpinistów Warszawa w dniu 30 lipca 2016 roku. Do ekipy dołączyłem około 15.40  w Częstochowie. Dzień 2: W dniu 31-07-2016 roku około 12 tej wspólnie z Łukaszem, Michałem, Arturem i Jurkiem dojechaliśmy na miejscowości Täsch, gdzie pozostawiliśmy samochód  i przesiedliśmy się do busa, który za 15 CHF zawiózł nas na stację kolejki.

Potężne opady śniegu na południu kraju powodują, że w Tatrach ogłoszony jest IV stopień zagrożenia lawinowego. TPN zamknął tatrzańskie szlaki. Podobnie dramatyczna sytuacja panuje na Słowacji. W wielu miejscach ogłoszono tu stan klęski żywiołowej.

Czytaj więcej...

Konkurs Fotograficzny "Górski Kalendarz"