Interesujące szlaki turystyczne i ścieżki przyrodnicze południowej części Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej

Kategoria: Turystyka górska / Ze szlaku

Często szukając pomysłów na aktywność outdoorową szukamy rozwiązań, które umożliwiłyby nam szybki wypad, a jednocześnie łączyły się z poznaniem ciekawych miejsc i przeżyciem czegoś nowego. Precyzyjniej mówiąc nie mamy czasu na turystykę w górach, ale jednak chętnie znaleźlibyśmy bliżej szlak, który chociaż częściowo mógłby nam zrekompensować wędrowanie po górach. Idealnym rozwiązaniem moze okazać się wędrówka szlakami lub ścieżkami przyrodniczymi na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej.

W niniejszym cyklu artykułów przedstawię propozycję tras stosunkowo krótkich, ale takich, na których na pewno nie będziemy się nudzić i gdzie często będziemy mierzyć się również z wieloma podejściami i w krótkim czasie w jakimś stopniu zrekompensujemy sobie wypad w góry, a może nawet złapiemy "bakcyla" i specjalnie będziemy szukać celów właśnie na Wyżynie Krakowsko - Częstochowskiej. Przedstawione w niniejszym cyklu szlaki mogą być też dobrą propozycją na tzw. dzień restowy podczas pobytu na Jurze w celach wspinaczkowych czy po prostu dzień z gorszą pogodą niekoniecznie zachęcającą na zrobienie "życiówki" ;)

Nielepice2105 1Jedna z tablic informacyjnych przy szlaku z dokładną mapą z wrysowanymi szlakami i opisem co ciekawszych miejsc przy naszej trasie (fot. archiwum autora)

Zaczynamy od szlaku przebiegającego w okolicy znanego w ostatnich latach rejonu wspinaczkowego koło miejscowości Nielepice. Szlak przebiega w części tzw. Garbu Tenczyńskiego, który jest najbardziej na południe wysuniętą częścią Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. W pobliżu Nielepic znajdujących się 20-30min jazdy od Krakowa znajdziemy kilka ciekawych szlaków turystycznych. W tym artykule propozycja trasy na godzinną wycieczkę. Będziemy wędrować szlakiem niebieskim oraz zielonym, przy których odnajdziemy kilka tablic informacyjnych, na których znajdziemy opis ciekawszych miejsc lub elementów przyrody ożywionej i nieożywionej wartych dostrzeżenia podczas naszej wędrówki.

Nielepice2105 2Fragment szlaku przebiegającego w ładnej buczynie w Pierunkowym Dole (fot. archiwum autora)

Parkujemy na wygodnym parkingu z oznaczonymi miejscami postojowymi nad pętlą autobusową w Nielepicach skąd schodzimy w dół wzdłuż głównej drogi aż do miejsca gdzie znaki prowadzą nas w lewo zaraz za przejściem dla pieszych, a przed sygnalizacją ruchu wahadłowego. W około 10min przechodzimy pomiędzy domami jednorodzinnymi jeszcze drogą asfaltową i skręcamy za znakami w lewo na łąkę idąc wzdłuż granicy lasu gdzie po lewej skale mamy rejon wspinaczkowy tzw. Kubincowy Dół.

Nielepice2105 3Skośny trawers szlaku w rejonie Pierunkowego Dołu wyprowadzający na grzbiet (fot. archiwum autora)

Nasza ścieżka prowadzi dalej do końca polany aby po około 100m zaprowadzić nas do ciekawego bukowego lasu. Znaki prowadzą nas dość stromym zboczem w lewo w skos. Tu podziwać możemy wiele ciekawych okazów starych drzew (niektóre z dużymi hubami). Na zboczach liczne skałki. Wychodzimy na grzbiet, którym będziemy się kierować w prawo. Po krótkim odcinku skręcamy gwałtownie w lewo. Tu również możemy podziwać ciekawe okazy starych drzew. Szczególnie pięknie prezentują się dorodne buki.

Nielepice2105 5Na grzbietowym odcinku szlaku ponad Pierunkowym Dołem (fot archiwum autora)

Warto wybrać się tu w okresie "złotej polskiej jesieni" i zobaczyć "powódź" kolorowych liści. Po krótkim odcinku przygotowanego szlaku w formie szerokich schodów i barierek docieramy do punktu informacyjnego/edukacyjnego z mnóstwem ciekawych tablic opisujących m.in ekosystem leśny, pomiary drzew, gatunki ssaków, ptaków zamieszkujących lasy, rozróżnianie szyszek drzew i wiele innych. Jest tu też zadaszenie z ławami i stolikiem wygodne na postój i odpoczynek.

Nielepice2105 6Miejsce postojowe przy punkcie edukacyjnym zwanym "Wioska dziecięca Skalny Raj"

Wyruszamy dalej i po około 2 min marszu przez las docieramy do ciekawego punktu widokowego z barierkami na Dębowej Górze. Widać stąd dobrze Wzgórze Dymniok z licznymi skałami wspinaczkowymi. Po prawej dobrze widoczna stacja radiolokacyjna lotniska w Balicach zwana potocznie "piłką".

Nielepice2105 7Na punkcie widokowym na Dębowej Górze (fot. archiwum autora)

Nasza ścieżka odbija wzdłuż urwiska w prawo. Schodzimy do punktu gdzie możliwe jet rozpoczęcie trawersu pod urwiskiem w lewo i rozpoczynamy trawers popod punktem widokowym, na którym przed chwilą byliśmy. Nad nami spore ściany skalne. Po strawersowaniu zbocza skręcamy w prawo by szybko znaleźć się pomiędy zabudowaniami. Stąd schodzimy szeroką już drogą nad dół nad potok (koniec szlaku niebieskiego, a początek zielonego) i skręcamy w lewo idąc wąwozem. Po około 200m znaki prowadzą nas pod górę w prawo wskos.

Nielepice2105 10Na ostatnim najciekawszym widokowo odcinku naszego szlaku z widokiem na Wzgórze Dymniok ze Skałą z krzyżem (fot. archiwum autora)

Wychodzimy na rozległą wierzchowinę i idąc wśród pól po prawej mając widok na grzbiet przez który prowadzi szlak w kierunku Brzoskwini, a po lewej Wzgórze Dymniok z dobre stąd widoczną Skałą z krzyżem kierujemy się już w stronę parkingu z którego rozpoczęliśmy naszą wycieczkę.