Before It Is Gone - Polacy rozpoczynają nowy projekt podróżniczy

Kategoria: Ze szlaku / Świat

O PROJEKCIE Z początkiem 2017 roku dziennikarz Mateusz Waligóra wraz z fotografem Michałem Dzikowskim rozpoczęli realizację serii trzech reporterskich wypraw pod nazwą ‘Before It Is Gone’. W ramach tego unikalnego projektu dokumentują miejsca i kultury, które właśnie ulegają nieodwracalnym przemianom. Nie zmieniały się i nie będą się zmieniać - one zmieniają się TERAZ.

Interesują ich wszystkie przemiany: społeczne i kulturowe, związane z degradacją środowiska czy przekształcaniem natury przez człowieka. Ruszają w drogę nie po to, by odkrywać coś, co dawno zostało odkryte lub ocalić coś, co z góry skazane jest na zagładę. Jadą, by wysłuchać historii ludzi, a następnie przekazać te historie dalej. Dokumentują zmiany, wykorzystując przy tym jak najlepiej swoje doświadczenie dziennikarskie i fotograficzne. Muszą się jednak pośpieszyć, by zdążyć. Dopóki tam są.

 Mateusz Waligóra i Michał Dzikowski
kontynuują reporterski projekt
BEFORE IT IS GONE

VICTORINOX QHAPAQ ÑAN

 „Projekt Before It Is Gone to 3 kontynenty, 3 wyprawy i 1 cel: ocalić od zapomnienia miejsca i tradycje, które ulegają nieodwracalnym zmianom”

3 WYPRAWY, 3 KONTYNENTY, 1 CEL

W ramach pierwszej wyprawy projektu (Chadar Aztorin Expedition) Mateusz Waligóra i Michał Dzikowski przemierzali zamarzniętą rzekę Zanskar w Indyjskich Himalajach, która zimą stanowi jedyne połączenie pomiędzy regionami Ladakh i Zanskar. Chadar, jak nazywa się tę zimową wędrówkę praktykowany jest od setek lat. Niebawem sytuacja ta może jednak ulec zmianie w związku z budową nowej całorocznej drogi oraz postępującym ociepleniem klimatu. O efektach tej wyprawy informował między innymi brytyjski dziennik The Guardian.

Druga wyprawa, która rozpocznie się początkiem maja nosi nazwę Victorinox Qhapaq Ñan. Dziennikarze wyruszą do Peru, by siecią historycznych inkaskich dróg Qhapaq Ñan dotrzeć do Machu Picchu dokumentując wpływ ocieplenia klimatu na pokrywę andyjskich lodowców oraz wpływ tych zmian na codzienne życie mieszkańców gór Cordillera Vilcabamba.

Trzecia wyprawa zaplanowana jest na koniec roku w Afryce – Waligóra i Dzikowski planują dokonać pieszego i rowerowego trawersu jednej z najstarszych i najbardziej suchych pustyń na świecie – Namib, dokumentując życie Buszmenów San.

---

WYPRAWA VICTORINOX QHAPAQ ÑAN

Już 3 maja Mateusz Waligóra i Michał Dzikowski wyruszą do Peru by rozpocząć drugą wyprawę projektu o nazwie Victorinox Qhapaq Ñan. Jej początek będzie miał miejsce w Cusco - miejscu symbolicznego rozpoczęcia inkaskich dróg w Tahuantisuyu (państwie Inków) skąd podróżnicy udadzą się pieszo do Machu Picchu. W tym wyjątkowym miejscu planują wykonać serię unikalnych nocnych zdjęć.

W 2014 roku sieć dróg Qhapaq Ñan została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Owocem wyprawy będzie reportaż, w którym dziennikarze chcą podkreślić olbrzymie znaczenie inkaskich dróg dla rozwoju całego kontynentu południowoamerykańskiego. Celowo jednak poprowadzili trasę wyprawy tak aby na swojej drodze napotkać najwyższą górę pasma Corillera Vilcabamba - Salkantay 6271m. Drugą ważną częścią reportażu i wszystkich przekazów medialnych będzie bowiem zwrócenie uwagi publicznej na problem topniejących andyjskich lodowców.

„W Peru znajduje się zdecydowana większość światowych lodowców pochodzenia tropikalnego. Jednak w ciągu zaledwie 40 lat ich powierzchnia zmniejszyła się o ponad 40 procent. Zmiany te rodzą olbrzymie konsekwencje dla mieszkańców położonych w Andach wiosek. Brak pochodzącej z lodowców wody oznacza dla nich nieuchronne zmiany, które prawdopodobnie uniemożliwią im uprawę roli, a zatem coś z czego utrzymują się od pokoleń” – mówi Mateusz Waligóra

Dziennikarze całą trasę pokonają pieszo. Towarzyszyć im będzie tłumacz języka keczua, do transportu bagażu wykorzystane zostaną zwierzęta juczne.

Wyprawa została objęta honorowym patronatem Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Peru oraz Ambasady Peru w Polsce. Patronem medialnym wyprawy jest National Geographic Polska.

Sponsorem tytularnym wyprawy jest firma Victorinox. Wyprawę wspierają: Rab, Lenovo, Meindl, Sea to Summit, Leki, Msr, Dji, Hilleberg, Wild Willy, Manfrotto, Lexar, Belmond

O FIRMIE VICTORINOX

Victorinox to marka posiadająca w swojej ofercie wysokiej jakości produkty, które towarzyszą użytkownikom w różnych dziedzinach życia: szwajcarskie scyzoryki, noże kuchenne i profesjonalne, zegarki, bagaże, odzież oraz perfumy. Siedziba główna firmy znajduje się w miejscowości Ibach-Schwyz w samym sercu Szwajcarii. To tutaj w 1884 roku Karl Elsener założył niewielki warsztat nożowniczy, a kilka lat później stworzył legendarny Szwajcarski Nóż Oficerski („Original Swiss Army Knife”). Od ponad 25 lat Victorinox Swiss Army produkuje precyzyjne zegarki inspirowane jakością legendarnego scyzoryka. W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat portfela produktów marki Victorinox zapraszamy na stronę internetową www.victorinox.com

---

UCZESTNICY:

MATEUSZ WALIGÓRA - Specjalista od wyczynowych wypraw w najbardziej odludne miejsca naszej planety. Szczególnym upodobaniem darzy pustynie, od Australii po Boliwię. Na koncie ma rowerowy trawers najdłuższego pasma górskiego świata – Andów, samotny rowerowy przejazd przez najtrudniejsza drogę wytyczoną na ziemi – Canning Stock Route w Australii Zachodniej oraz samotny pieszy trawers największej solnej pustyni świata – Salar de Uyuni w Boliwii. Za swoje wyprawy wyróżniany jest na największych polskich festiwalach podróżniczych. Jest także jedynym polskim współlaureatem grantu eksploracyjnego Polartec Challenge. Na co dzień stały współpracownik National Geographic Traveler oraz przewodnik wypraw trekkingowych na kilku kontynentach. Jego reportaże publikowały media na całym świecie, między innymi: The Guardian, Daily Mail, National Geographic, Globetrotter Magazin, 4-Seasons Magazin, Adventure Travel Magazine i inne. W 2017 roku na rynku pojawi się jego najnowsza książka zatytułowana ‘TREK’.

MICHAŁ DZIKOWSKI - Fotograf, nurek, artysta życia. Nigdy nie rozstaje się z aparatem. Obieżyświat od siedemnastego roku życia. Ocean, pustynie, góry, jaskinie - to jego plac zabaw. Od kilkunastu lat mieszka na obczyźnie - nad samym oceanem. Pracuje zawodowo jako fotograf sportowy i podróżniczy. Absolwent Galway Mayo Institute of Technology - Media Cyfrowe, obecnie kończy studia magisterskie na kierunku Fotografia. Jego zdjęcia wielokrotnie publikowano zarówno w Polsce jak i za granicą. Autor zdjęć do kampanii reklamowych marek Rab, Lowe Alpine oraz Quest. Dwukrotnie pełnił rolę fotografa w trakcie zimowych ekspedycji zdobywających ośmiotysięcznik Nanga Parbat. Jego zdjęcia z wyprawy ‘Nanga Dream Justice for All 2015/2016’ ilustrują książkę „Nanga Parbat. Śnieg, kłamstwa i góra do wyzwolenia” autorstwa Dominika Szczepańskiego i Piotra Tomzy. Przemierzał dżungle w Kolumbii, Gujanie i Papui Nowej Gwinei. Wielokrotnie był też na Saharze.

---

WWW

OFICJALNA STRONA WYPRAWY: www.mateuszwaligora.com
www.facebook.com/NaKrancachSwiata
www.clearskiesahead.com
www.facebook.com/clearskiesaheadphoto

KONTAKT

MATEUSZ WALIGÓRA tel. +48 602606115, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

www.mateuszwaligora.com www.clearskiesahead.com

www.mateuszwaligora.com www.clearskiesahead.com

www.mateuszwaligora.com www.clearskiesahead.com

www.mateuszwaligora.com www.clearskiesahead.com

www.mateuszwaligora.com www.clearskiesahead.com

Victorinox  Qhapaq Ñan SponsorzyVictorinox Qhapaq Ñan Sponsorzy

Komentarze

  • Brak komentarzy...

    Dodaj komentarz


    Konkurs Fotograficzny "Górski Kalendarz"

    male dolomity

    Popularne

    Blogi

    FundacjaTOPR 271x62_v1

    TOPR SystemMonitoringuPogody_271x62

    Statystyki

    • Artykułów: 7519
    • Odsłon artykułów: 20652611
    
    ';