Mam trzy największe marzenia podróżnicze: zobaczyć Syberię, a dokładnie Jezioro Bajkał i Góry Przybajkala (Tunkińskie Golce, Hamar Daban i G. Bajkalskie), zdobyć najwyższy szczyt Rosji – Górę Elbrus na Kaukazie oraz najwyższy czynny wulkan na półwyspie Kamczackim - Kulczyńska Stopka.

Aby jednak godnie zmierzyć się z tak wielkimi, jak dla mnie potężnymi wręcz przedsięwzięciami, w myśl przysłowia „cudze chwalicie, swego nie znacie”, pierwszym i podstawowym celem jaki chcę osiągnąć jeszcze w tym życiu jest zdobycie Korony Gór Polski, a dokładnie wszystkich 29 najwyższych szczytów w naszych 29 pasmach górskich które mamy szczęście posiadać w kraju. Projekt który w dalszej części przedstawię obejmuje zdobycie Korony Gór Polski w jednym ciągu, górę po górze, podczas jednej długiej wyprawy. Nie będą to jednak wyłącznie ataki pojedynczych wierzchołków. Trasę starałem się zaplanować tak, aby przy okazji dążenia do głównego celu, podczas całej podróży wchłonąć jak najwięcej wrażeń krajoznawczych i przyrodniczych, których w charakterystycznych dla siebie, poszczególnych regionach nie brakuje. Za przewodnik posłuży mi Atlas Gór Polski napisany przez p. Leszka Cichego, wybitnego himalaistę, zapewne bliskiego i cenionego przez Państwa kolegę którego sylwetki bliżej tutaj przedstawiać nie trzeba.

KORONA GÓR POLSKI W PIĘĆ TYGODNI

Wyprawa odbędzie się w dwuosobowym składzie, potrwa pięć tygodni i będzie składać się z dwóch etapów: części Sudeckiej i części Karpackiej. Między poszczególnymi regionami przemieszczać się będziemy korzystając z auta. Będziemy nocować, żywić się i zaopatrywać głównie w schroniskach lub innych dostępnych bazach noclegowych, w kilku przypadkach skorzystamy z namiotów. Dokładny opis wyprawy, skład, szczegółowy kosztorys i inne informacje przedstawiam niżej, w części głównej Projektu.

Skład wyprawy:

Paweł Lichwała – pomysłodawca i kierownik wyprawy. Mieszkaniec Poznania, inżynier ogrodnictwa, technik leśnik, miłośnik przyrody, gór, trekingu, górołaz z 15 letnim stażem, zdobywca Korony Sudetów, trzykrotny zdobywca Rysów i sześciokrotny zdobywca Tarnicy, ostatni projekt jaki zorganizowałem to samotna wyprawa z Wołosatego na szczyt Opołonek i do Przełęczy Użockiej w Bieszczadach, wzdłuż granicy z Ukrainą.

Krzysztof Filipowski – mój przyjaciel. Zamiłowany górołaz, mieszkaniec Krakowa. Zdobywca Małej Złotej odznaki GOT.

Wykaz szczytów docelowych, schronisk, czas trwania i kosztorys wyprawy:

CZĘŚĆ PIERWSZA – SUDETY

Najwyższe szczyty:
1.Masyw Ślęży - Ślęża 717 m n.p.m.
2.Góry Opawskie – Biskupia Kopa 891 m n.p.m.
3.Góry Bardzkie – Kłodzka Góra 765 m n.p.m.
4.Góry Złote – Kowadło 988 m n.p.m.
5.Góry Bialskie – Postawna 1124 m n.p.m.
6.Masyw Śnieżnika – Śnieżnik 1425 m n.p.m.
7.Góry Bystrzyckie – Jagodna 977 m n.p.m.
8.Góry Orlickie – Orlica 1084 m n.p.m.
9.Góry Stołowe – Szczeliniec Wielki 919 m n.p.m.
10.Góry Sowie – Wielka Sowa 1015 m n.p.m.
11.Góry Kamienne – Waligóra 936 m n.p.m.
12.Góry Wałbrzyskie – Chełmiec 851 m n.p.m.
13.Rudawy Janowickie – Skalnik 945 m n.p.m.
14.Góry Kaczawskie – Skopiec 724 m n.p.m.
15.Góry Izerskie – Wysoka Kopa 1126 m n.p.m.
16.Karkonosze – Śnieżka 1612 m n.p.m.
Schroniska, Domy Turysty i inne bazy noclegowe:
20.Dom Śląski

CZĘŚĆ DRUGA – KARPATY I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

Najwyższe szczyty:
1.Beskid Śląski – Skrzyczne 1257 m n.p.m.
2.Beskid Mały – Czupel 933 m n.p.m.
3.Beskid Makowski – Jałowiec 1111 m n.p.m.
4.Beskid Żywiecki – Babia Góra 1725 m n.p.m.
5.Beskid Wyspowy – Mogielica 1170 m n.p.m.
6.Gorce – Turbacz 1310 m n.p.m.
7.Tatry – Rysy 2499 m n.p.m.
8.Pieniny – Wysoka 1050 m n.p.m.
9.Beskid Sądecki – Radziejowa 1262 m n.p.m.
10.Beskid Niski – Lackowa 997 n.p.m.
11.Bieszczady – Tarnica 1346 m n.p.m.
12.Góry Sanocko-Turczańskie – Jaworniki 908 m n.p.m.
13.Góry Świętokrzyskie – Łysica 612 m n.p.m.
Schroniska, Domy Turysty i inne bazy noclegowe:
33.Zajazd Przy Kominku
34.Święta Katarzyna
Kosztorys:
Uwzględniając zakup sprzętu i nieprzewidziane koszty dodatkowe całość wyprawy zamknie się w kwocie 10 000 zł. Wyprawa potrwa 36 dni.

CZĘŚĆ PIERWSZA - SUDETY

wtorek, 01 lipca 2014 – dzień 1 – Ślęża (717 m n.p.m.)
Wyprawę rozpoczynamy o godz. 07:00 w Poznaniu, przy ul. Grunwaldzkiej 182, skąd samochodem udajemy się do miejscowości Sobótka. Na miejscu zjawiamy się ok. godziny 12:00, auto zostawiamy na parkingu pod schroniskiem PTTK Pod Wieżycą (1). W schronisku pijemy herbatę, wsuwamy drobną przekąskę, odbijamy pieczątki i podążając żółtym szlakiem, przez Przełęcz Dębową, ok. godz.16 zdobywamy Ślężę. Kwaterujemy się w schronisku PTTK Na Ślęży (2), w przypadku braku miejsc udajemy się niebieskim szlakiem przez Skalną do Przełęczy Tąpadła, gdzie nocujemy na polu namiotowym.
Paliwo, parking – 100 zł
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 160 zł

środa, 02 lipca 2014 – dzień 2 – Góry Opawskie - Biskupia Kopa (891 m n.p.m.)
Po śniadaniu, do godz. 09:00 ze schroniska żółtym szlakiem lub z przełęczy czarnym szlakiem wracamy pod Wieżycę po auto. Około godz. 11:00 wyruszamy z Sobótki do miejscowości Głuchołazy, dalej przez Kondratów i Jarnołtówek do miejscowości Pokrzywna, pod Młyńską Górę. Auto ok. godz. 13:00 zostawiamy na parkingu i podążając czerwonym szlakiem przez Zamkową Górę, Srebrną Kopę i Przełęcz Pod Kopą ok. godz. 17 zdobywamy Biskupią Kopę. Kwaterujemy się w schronisku Pod Kopą Biskupią (3), w przypadku braku miejsc wracamy po auto i nocujemy w Pokrzywnej na polu namiotowym.
Paliwo, parking – 70 zł
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 160 zł

czwartek, 03 lipca 2014 – dzień 3 – Góry Bardzkie - Kłodzka Góra (765 m n.p.m.)
Po śniadaniu, do godz. 09:00 wyruszamy z Gór Opawskich w kierunku Kłodzka, przy Przełęczy Kłodzkiej zostawiamy auto na parkingu i podążając niebieskim szlakiem przez Grodzisko i Jelenią Kopę około południa zdobywamy Kłodzką Górę. Wracamy tym samym szlakiem po samochód i udajemy się do miejscowości Bielice. Tam kwaterujemy się w Chacie Cyborga (4) lub na polu namiotowym u stóp Kowadła.
Paliwo – 50 zł
Nocleg, wyżywienie, zakwaterowanie – 250 zł

piątek, 04 lipca 2014 – dzień 4 – Góry Złote, Kowadło (988 m n.p.m.), Góry Bialskie –
Postawna (1124 m n.p.m.)
Rano wchodzimy zielonym szlakiem na Kowadło i podążamy dalej żółtym szlakiem przez Pasieczną do Przełęczy Trzech Granic, dalej wzdłuż granicy z Czechami przez Brusek odnajdujemy i zdobywamy kiepsko oznaczony, rozległy szczyt Postawnej. Dalej poruszamy się wzdłuż granicy, przez szczyt Dział i Iwinkę zdobywamy Rudawiec a następnie przez Puszczę Jaworową, zielonym szlakiem wracamy na kwaterę do Bielic.
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 250 zł

sobota, 05 lipca 2014 – dzień 5 – Masyw Śnieżnika – Śnieżnik (1425 m n.p.m.)
Rano z Bielic jedziemy do Kletna. Parkujemy przed Źródłem Marianny i żółtym szlakiem idziemy do schroniska PTTK Na Śnieżniku (5). Po drodze przy odrobinie szczęścia możemy zwiedzić Jaskinię Niedźwiedzią, chociaż nie jest to takie łatwe (obowiązuje wcześniejsza rezerwacja i ograniczona ilość miejsc na jednorazowe wejście). Ze schroniska zielonym szlakiem wchodzimy w Rezerwat Śnieżnik Kłodzki i po godzinie stajemy na Śnieżniku. Wracamy do schroniska czerwonym szlakiem, wzdłuż granicy z Czechami, a następnie zielonym zdobywając po drodze jeszcze Mały Śnieżnik. Nocujemy w obiekcie lub pod namiotami.
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 160 zł

niedziela, 06 lipca 2014 – dzień 6 – Góry Bystrzyckie – Jagodna (977 m n.p.m.)
Po śniadaniu wracamy po auto i udajemy się przez Bystrzycę Kłodzką i Przełęcz Spaloną do schroniska Jagodna (6). Kwaterujemy się w obiekcie lub pod namiotami i niebieskim szlakiem wchodzimy na Jagodną. Po zdobyciu szczytu dochodzimy niebieskim szlakiem do
Przełęczy Nad Porębą i wracamy do schroniska szlakiem żółtym, przez Głożynę. Nocleg.
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 160 zł

poniedziałek, 07 lipca 2014 – dzień 7 – Góry Orlickie – Orlica (1084 m n.p.m.)
Rano zmierzamy do Zieleńca, kwaterujemy się w schronisku Orlica (7) lub w innej bazie noclegowej (Orlica może być nieczynna). W razie braku możliwości zakwaterowania w schronisku tym razem rezygnujemy z noclegu w namiotach i wybieramy kwaterę z dostępem do ciepłej wody (w Zieleńcu zatrzymujemy się na trzy noce aby porządnie wypocząć po minionym tygodniu, uzupełnić zapasy, uprać bieliznę itp.). Po zakwaterowaniu niebieskim szlakiem wędrujemy do Masarykovej Chaty (8) po czeskiej stronie, dalej poruszając się czeskim czerwonym szlakiem przez szczyt Serlich zdobywamy Orlicę. Wracamy szlakiem zielonym już w Polsce, do Zieleńca.
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 480 zł

czwartek, 10 lipca 2014 – dzień 10 – Góry Stołowe – Szczeliniec Wielki (919 m n.p.m.)
Wczesnym rankiem jedziemy do Karłowa, do schroniska Pod Szczelińćem (9). Zostawiamy auto na parkingu i żółtym szlakiem, po słynnych schodach wchodzimy na Szczeliniec Wielki, odwiedzamy schronisko Na Szczelińcu (10). Dalej zielonym szlakiem przez schronisko
Pasterka (11) i Ostrą Górę podążamy na Błędne Skały. potem czerwonym Głównym Szlakiem Sudeckim wracamy do Karłowa. Kwaterujemy się w którymś ze schronisk, ostatecznie w namiotach.
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 150 zł

piątek, 11 lipca 2014 – dzień 11 – Góry Sowie – Wielka Sowa (1015 m n.p.m.)
Z Karłowa jedziemy do Przełęczy Jugowskiej, zostawiamy auto na parkingu i kwaterujemy się w schronisku PTTK Zygmuntówka, lub w namiotach. Czerwonym, Głównym Szlakiem Sudeckim przez Kozią Równię i Przełęcz Kozie Siodło wchodzimy na Wielką Sowę.
Odwiedzamy schronisko Sowa (12) i Orzeł (13) i dalej żółtym szlakiem przez Czarny Stok wracamy do Przełęczy Kozie Siodło, skąd ponownie Głównym Szlakiem Sudeckim wracamy do bazy.
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 150 zł

sobota, 12 lipca 2014 – dzień 12 – Góry Kamienne – Waligóra (936 m n.p.m.)
Wczesnym rankiem z Przełęczy Jugowskiej udajemy się do Rybnicy Leśnej, i kawałek dalej kwaterujemy się w schronisku Andrzejówka (14) lub pod namiotami. Żółtym szlakiem wchodzimy na Waligórę, po czym idziemy dalej do niebieskiego szlaku i udajemy się ponownie przez Andrzejówkę do Przełęczy Pod Turzyną, dalej do ruin zamku Rogowiec na Rybnicki Grzbiet gdzie zdobywamy Borową (według niektórych uznawany za najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich, nie Chełmiec). Z Borowej niebieskim szlakiem przez Przełęcz Kozią i dalej żółtym szlakiem przez Zamkową Górę schodzimy do Podzamcza, przecinamy drogę krajową nr 35 i niebieskim szlakiem przez Gliniczek udajemy się do miejscowości Unisław Śląski, dalej wchodzimy na Bukowiec, skąd czerwonym szlakiem przez Graniczną wracamy na kwaterę.
Nocleg, zakwaterowanie, zaopatrzenie – 150 zł

niedziela, 13 lipca 2014 – dzień 13 – Góry Wałbrzyskie – Chełmiec (851 m n.p.m), Góry
Kaczawskie – Skopiec (724 m n.p.m.)
Rano opuszczamy schronisko i jedziemy do Kotliny Wałbrzyskiej, zostawiamy auto na parkingu w miejscowości Biały Kamień i żółtym szlakiem wchodzimy na Chełmiec, wracamy szlakiem niebieskim i dalej drogą asfaltową z powrotem na parking. Jedziemy do miejscowości Wojcieszów w Górach Kaczawskich, skąd żółtym szlakiem dochodzimy do Przełęczy Komarnickiej i dalej podążając szlakiem żółtym zdobywamy Skopiec. Wracamy po auto i jedziemy w Rudawy Janowickie, do Przełęczy Karpnickiej. Tam parkujemy auto i kwaterujemy się w schronisku Szwajcarka (15), przy schronisku istnieje ewentualna możliwość rozbicia namiotu.
Paliwo, parking – 50 zł
Nocleg, wyżywienie, zaopatrzenie – 160 zł

poniedziałek, 14 lipca 2014 – dzień 14 – Rudawy Janowickie – Skalnik (945 m n.p.m.)
Czerwonym szlakiem wchodzimy na Sokolik, dalej niebieskim szlakiem przez Lwią Górę, Wołek, Dziczą Górę do Przełęczy Rudawskiej, po czym zdobywamy Skalnik. Z punktu widokowego Ostra Mała podążamy szlakiem żółtym przez Wilczysko do Gruszkowa, dalej przez szczyt Płonica do miejscowości Karpniki i wracamy do schroniska. Nocleg.

wtorek, 15 lipca 2014 – dzień 15 – Góry Izerskie – Wysoka Kopa (1126 m n.p.m.)
Wczesnym rankiem wyruszamy z Przełęczy Karpnickiej do Świeradowa Zdroju. Zostawiamy auto na parkingu i czerwonym Głównym Szlakiem Sudeckim udajemy się do schroniska Na Stogu Izerskim (16). Dalej wędrując przez Podmokłą, Mokrą Przełęcz, Sine Skałki i Przednią Kopę zdobywamy Wysoką Kopę, z której schodzimy do żółtego szlaku i udajemy się do schroniska Chatka Górzystów (17) na nocleg.
Paliwo, parking – 60 zł
Nocleg, wyżywienie, zakwaterowanie – 160 zł

środa, 16 lipca 2014 – dzień 16 – Karkonosze – Śnieżka (1612 m n.p.m.)
Z Chatki Górzystów wczesnym rankiem, niebieskim szlakiem, czyli Starą Drogą Izerską wracamy do Świeradowa Zdroju po auto i jedziemy do Karpacza Górnego. Zostawiamy auto na parkingu i zielonym szlakiem podchodzimy do Świątyni Wang, dalej niebieskim szlakiem do schronisk Samotnia (18) i Strzecha Akademicka (19), a następnie przez Spaloną Strażnicę do schroniska Dom Śląski (20). Czerwonym szlakiem zdobywamy najwyższy szczyt Karkonoszy – Śnieżkę, ostatni nasz cel w Sudetach. Na nocleg wracamy do któregoś z licznych w tych górach schronisk i zostajemy tam przez trzy kolejne dni, świętując zakończenie pierwszej części wyprawy, regenerując siły, uzupełniając zapasy, itp.
Paliwo, parking – 120 zł
Noclegi, wyżywienie, zaopatrzenie – 100 zł

CZĘŚĆ DRUGA – KARPATY I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

19 lipca 2014 – dzień 19 – Beskid Śląski
Podróżujemy z Karpacza przez Bielsko Białą do miejscowości Wilkowice w Beskidzie Śląskim. Parkujemy auto i z przystanku Jakubców Dołek czerwonym szlakiem udajemy się na nocleg do schroniska Pod Rogaczem (21) lub Na Magurce (22).
Paliwo, parking, nocleg, wyżywienie – 300 zł

20 lipca 2014 – dzień 20 – Beskid Mały – Czupel (933 m n.p.m.)
Niebieskim szlakiem wchodzimy na Czupel po czym wracamy do Wilkowic po auto.
Jedziemy do Żywca i dalej przez Pietrzykowice do miejscowości Ostre. Tam spędzamy noc na kwaterze prywatnej – Jaszki (23).
Paliwo, parking, nocleg, wyżywienie – 220 zł

21 lipca 2014 – dzień 21 – Beskid Śląski – Skrzyczne (1257 m n.p.m.)
Zielonym szlakiem przez szczyt Muronka dochodzimy do Magurki Radziechowskiej i dalej szlakiem czerwonym na Magurkę Wiślańską. Dalej zielonym szlakiem przez Gawlas, Zielony Kopiec, Malinowską Skałę na Kopę Skrzyczeńską i Małe Skrzyczne. 40 metrów wyżej zdobywamy Skrzyczne i posilamy się w schronisku (24). Możemy przenocować w schronisku, w przypadku braku miejsc schodzimy jeszcze tego samego dnia niebieskim szlakiem do bazy.
Nocleg, parking, wyżywienie – 200 zł

22 lipca 2014 – dzień 22 – Beskid Żywiecki – Babia Góra (1725 m n.p.m.)
Z kwatery w Ostre udajemy się do Zawoi, parkujemy pod Mokrym Kozubem i zielonym szlakiem przez Pośredni Bór odwiedzamy schronisko Markowe Szczawiny (25). Dalej żółtym szlakiem zdobywamy Diablak i wracamy na nocleg do schroniska.
Paliwo, parking, nocleg, wyżywienie – 160 zł

23 lipca 2014 – dzień 23 – Beskid Makowski – Jałowiec (1111 m n.p.m.)
Jedziemy do Zawoi – Wełcza i stamtąd niebieskim szlakiem wchodzimy na Jałowiec, z którego schodzimy jeszcze tego samego dnia i udajemy się w Beskid Wyspowy do miejscowości Rzeki, gdzie nocujemy w schronisku Chata Na Rzekach (26).
Paliwo, parking, nocleg, wyżywienie - 250 zł

24 lipca 2014 – dzień 24 – Beskid Wyspowy – Mogielica (1170 m n.p.m.), Gorce – Turbacz (1310 m n.p.m.)
Ze schroniska drogą numer 968 podjeżdżamy do Gryblówki i niebieskim szlakiem wchodzimy na Mogielicę. Tym samym szlakiem wracamy po auto i jedziemy do miejscowości Hucisko gdzie zostawiamy pojazd, niebieskim szlakiem przez Suchy Groń wchodzimy na Turbacz. Nocujemy w schronisku na Turbaczu (27).
Paliwo, parking, nocleg, wyżywienie - 180 zł

25 lipca 2014 – dzień 25 – Tatry
Ze schroniska wracamy po samochód i jedziemy do Zakopanego. Tam parkujemy auto i udajemy się czerwonym szlakiem do schroniska Morskie Oko (28) gdzie zostajemy na noc, dobrze wysypiając się przed zdobyciem najwyższej góry Polski.
Paliwo, parking, nocleg, wyżywienie - 400 zł

26 lipca 2014 – dzień 26 – Tatry – Rysy (2499 m n.p.m.)
Bardzo wczesnym rankiem wychodzimy ze schroniska i czerwonym szlakiem zdobywamy
Rysy. Wracamy na nocleg do Morskiego Oka. W schronisku spędzamy następny dzień regenerując siły.
Nocleg, wyżywienie – 500 zł

28 lipca 2014 – dzień 28– Pieniny
Z Zakopanego jedziemy przez Krościenko i Szczawnicę do miejscowości Biała Woda w Pieninach, gdzie parkujemy auto i przez rezerwat Wąwóz Homole udajemy się zielonym szlakiem do bazy namiotowej Rówienka na nocleg.
Paliwo, parking, nocleg – 180 zł

29 lipca 2014 – dzień 29 – Pieniny – Wysoka (1050 m n.p.m.), Beskid Sądecki –
Radziejowa (1262 m n.p.m.)
Wczesnym rankiem przez Rezerwat Wysokie Skałki wchodzimy na Wysoką, dalej niebieskim szlakiem wzdłuż granicy ze Słowacją udajemy się do Przełęczy Gromadzkiej, odwiedzamy schronisko Bacówka na Obidzy (29) i wchodzimy na Wielki Rogacz. Dalej czerwonym szlakiem zdobywamy Radziejową. Nocujemy w Obidzy lub schronisku Prehyba (30).

30 lipca 2014 – dzień 30 – Beskid Niski
Z Białej Wody w Pieninach jedziemy do miejscowości Wysowa Zdrój w Beskidzie Niskim. Zostawiamy auto i niebieskim szlakiem udajemy się do Ropek na nocleg, do schroniska harcerskiego lub ośrodka Karma Kagyu (31).
Paliwo, parking, nocleg – 180 zł

31 lipca 2014 – dzień 31 – Beskid Niski – Lackowa (997 m n.p.m.)
Żółtym szlakiem przez Przełęcz Prehyba zdobywamy Lackową, wracamy do schroniska na nocleg.

01 sierpnia 2014 – dzień 32 – Bieszczady
Z Wysowej Zdrój jedziemy do Ustrzyk Górnych w Bieszczadach, gdzie kwaterujemy się w schronisku Kremenaros (32).
Paliwo, nocleg, wyżywienie – 250 zł
02 sierpnia 2014 – dzień 33 – Bieszczady – Tarnica (1346 m n.p.m.)
Czerwonym szlakiem wchodzimy na Tarnicę, wracamy na nocleg do schroniska.
Nocleg, wyżywienie – 150 zł

03 sierpnia 2014 – dzień 34 – Góry Sanocko- Turczańskie – Jaworniki (908 m n.p.m.)
Z Ustrzyk Górnych jedziemy przez Czarną do miejscowości Żłobek. Kwaterujemy się w Zajeździe Przy Kominku (33) i nieoznakowanym szlakiem wchodzimy na Jaworniki.
Wracamy na nocleg do Zajazdu.
Paliwo, nocleg, wyżywienie – 300 zł

04 sierpnia 2014 – dzień 35 – Góry Świętokrzyskie
Ze Żłobka jedziemy do miejscowości Święta Katarzyna w Górach Świętokrzyskich, gdzie nocujemy na kwaterze prywatnej (34).

05 sierpnia 2014 – dzień 36 – Góry Świętokrzyskie – Łysica (612 m n.p.m.)
Czerwonym szlakiem zdobywamy ostatni szczyt naszej wyprawy – Łysicę. Wracamy do Poznania.