Cześć! Nazywamy się Bartłomiej i Jakub Bednarczykowie, jesteśmy braćmi i chcemy podzielić się z Wami swoją pasją oraz nowymi planami. „Kaukaskie Kolosy” to nasz drugi większy górski projekt, który zakłada zdobycie dwóch pięciotysięczników w malowniczych górach Kaukazu. Kazbek i Elbrus to dwa szczyty, które stały się głównymi celami w tym roku. Wyprawę rozpoczniemy dokładnie 4 sierpnia wylotem z Warszawy do stolicy Gruzji – Tbilisi. Całość potrwa 17 dni, a powrót do Polski zaplanowaliśmy na 21 sierpnia.

Wszystko zostanie przygotowane i poprowadzone przez nas samodzielnie, opierając się na własnej wiedzy. Nie korzystamy z usług przewodników. Uważamy, że satysfakcja i radość po zdobyciu szczytu w ten sposób jest o wiele większa. Oba szczyty planujemy zdobyć podczas jednego wyjazdu.

Bracia

Kilka słów o nas

Jesteśmy braćmi, mieszkamy w małym mieście Lubartów, kilka kilometrów od Lublina (woj. lubelskie). Swoją przygodę z górami rozpoczęliśmy w 2010 roku od zwykłego wyjazdu w Bieszczady. Był to dla nas dzień przełomowy. Wtedy właśnie po raz pierwszy zetknęliśmy się z niezwykłym krajobrazem gór, który sprawił, że narodziła się w nas pasja. Od tamtego momentu do dziś naszą głowę wypełnia duża liczba planów i miejsc, które chcemy odwiedzić. Misja jest prosta, chcemy jak najwięcej czasu przebywać w górach. Dziś już wiemy co daje nam najwięcej radości i co stało się naszym priorytetem.
Więcej o nas na www.matemountains.pl .

Szybkie kroki w przód

Od pierwszego wyjazdu systematycznie budowaliśmy nasze doświadczenie. Początkiem były częste wyjazdy we wszystkie pasma naszego kraju. Ukończyliśmy projekt Korony Gór Polski, z czego większość szczytów zdobyliśmy w okresie zimowym. Jest to przez nas preferowana pora roku. Kolejnym krokiem były wyjazdy w Tatry, najpierw w sezonie letnim, następnie zimowym. Pierwsze szkolenia, pierwsze Alpy i tak do 2016 roku. W ubiegłym roku spełniliśmy jedno ze swoich górskich marzeń – zdobyliśmy wspólnie najwyższy szczyt Alp - Mont Blanc oraz czterotysięcznik Gran Paradiso (Wierzchołek „Madonna”). Nie tracąc czasu ruszamy dalej.

Czas na nowy plan

W tym roku wybierzemy się jeszcze dalej i jeszcze wyżej. Postanowiliśmy odrobinę podnieść poprzeczkę i wyruszyć w góry Kaukazu. Wielki Kaukaz to łańcuch górski znajdujący się w południowo - zachodniej Azji. Rozciąga się pomiędzy Morzem Czarnym i Morzem Kaspijskim. Jego długość wynosi około 1500 km, a szerokość 110-180 kilometrów.
8 szczytów w całym Kaukazie przekracza wysokość 5000 m n.p.m. Dwa spośród tych kolosów będą głównym celem projektu.

Pierwszyz nich to: Kazbek o wysokości 5033 m n.p.m. Jest to trzeci co do wysokości szczyt znajdujący się na terytorium Gruzji. Położony jest we wschodniej części centralnego Kaukazu, tuż przy granicy z Rosją i jest siódmym co do wysokości szczytem całego Kaukazu. Zwany Mkinwarcweri czyli lodowy szczyt lub góra lodu. Droga normalna na szczyt prowadzi m.in. przez lodowiec Gergeti. Pierwsze kroki w kierunku tego szczytu postawimy z miasteczka Stepancminda (Kazbegi).

Drugi celem będzie wejście na: Elbrus o wysokości 5642 m n.p.m, który położony jest w Rosji, na terenie Kabardo-Bałkarii. To najwyższy szczyt tego kraju i całego Kaukazu.
Zdecydowanie przewyższa otaczające go szczyty, przez co jest narażony na gwałtowne zmiany pogody oraz silne wiatry. Obie góry są drzemiącymi wulkanami zbudowanymi z law trachitowych. Tak jak w przypadku pierwszego szczytu, całość podejścia wykonamy na własnych nogach, wnosząc cały ekwipunek w plecakach. Istnieje bowiem możliwość wjechania dżipami bądź kolejką do pewnej wysokości, z tego ułatwienia zrezygnujemy.

Plakat

Nie tylko Kaukaz

Wyprawa w Kaukaz to główny cel tego roku, ale nie jedyny. Poza sierpniowym wyjazdem, w planach mamy kilka wypadów w Tatry, Alpy i mniejsze pasma. Staramy się jak najwięcej czasu przebywać w górach. W międzyczasie przygotowujemy się sprawnościowo. Na co dzień amatorsko trenujemy bieganie i możliwie często startujemy w różnych zawodach. Aktywny tryb życia pozwala nam na utrzymacie kondycji na odpowiednim poziomie. Wszystkie nasze bieżące aktywności możecie śledzić na naszym profilu: https://www.facebook.com/MateMountains/