Co łączy Skandynawię z outdoorem?

Kiedy wchodzimy do sklepu sportowego lub przeglądamy strony sklepów internetowych, asortyment odzieży outdoorowej jest tak różnorodny, że łatwo się pogubić ;). Ilość producentów z różnych stron świata wciąż rośnie. Warto zatrzymać się dłużej przy producentach skandynawskich. Dlaczego?
Najlepsze skandynawskie marki outdoorowe mają to, co przekonuje nas już na wstępie. Po pierwsze, czerpią inspirację z tradycji i z natury. Każdy ich produkt jest wynikiem wieloletniego doświadczenia, dbałości o przyrodę i funkcjonalność. Surowy klimat Skandynawii sprawia, że produkty outdoorowe muszą spełniać wymagania w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach. Testy więc w takim klimacie są wiarygodne. Skandynawii nie jest obojętna przyroda. Dlatego też wykorzystuje rozwiązania przyjazne środowisku. Weźmy choćby pod uwagę Norwegię, która od paru dekad jest w czołówce najbardziej eko-państw.
Każda z najlepszych skandynawskich marek outdoorowych ma swój własny wewnętrzny dekalog, którego przestrzega i który świadczy o jakości tych produktów. Historia każdej marki pobudza do działania, świadczy o ich sile i potencjale. Posłuchajcie... 
Bergans of Norway
Firma Bergans of Norway została założona w 1908 roku w Norwegii. Od ponad wieku odgrywa ważną rolę w norweskich aktywnościach na świeżym powietrzu. Wszystko zaczęło się od Ole F. Bergana, producenta rowerów, który był zapalonym myśliwym i turystą. Podczas swoich aktywności czuł duży dyskomfort, kiedy nosił wszystko na plecach. Wpadł na pomysł stworzenia plecaka. Pierwszy skórzany plecak Bergansa wyszedł w 1910 roku. Firma stała się wiodącym dostawcą plecaków. Dziś wiemy, że nie tylko. Bergans of Norway to wysokiej klasy odzież i sprzęt outdoorowy.
Bergans of Norway to firma, której pracownicy zdają sobie sprawę z tego, jak wielki wpływ na środowisko mają procesy związane z produkcją odzieży i sprzętu. Produkty marki zawierają surowce zarówno naturalne jak i syntetyczne. Nie jest tajemnicą, że wszystkie materiały wpływają na środowisko bez względu na etap procesu, w którym są produkowane. Dlatego już na etapie projektowania produktów pracownicy Bergans of Norway wprowadzają zmiany, które mają za zadanie maksymalnie środowisko odciążyć. Jednym z istotnych w tej kwestii czynników jest żywotność materiałów, a taką gwarantują tylko produkty najwyższej jakości. Jako, że istnieje wiele możliwości wyrobu różnego rodzaju materiałów, zespół Bergans of Norway na bieżąco stara się wprowadzać takie zmiany, które zapewnią lepszą wydajność i wytrzymałość produktów marki. Daje to często możliwość przetestowania nowych innowacyjnych technologii w praktyce.
Bergans of Norway działa na rynku z dużym poczuciem odpowiedzialności za stosowane w procesach produkcyjnych substancje. Daje to możliwość unikania tych najbardziej szkodliwych dla środowiska związków chemicznych. Bergans of Norway wymaga od dostawców stosowania się do standardów GOTS, IMO i Związku Kontroli, które gwarantują pewne pochodzenie materiału.
Wszystkie produkty marki posiadają certyfikat Responsible Down Standard (RDS). Oznacza to, że ze względu na zaangażowanie firmy w dobrobyt zwierząt, Bergans of Norway współpracuje jedynie dostawcami, którzy nie używają puchu z żywych ptaków. Dobrobyt zwierząt jest także bardzo ważnym aspektem korporacyjnej odpowiedzialności marki. Jednym z rygorystycznych wymogów stawianych przez firmę jest to, że cała wełna używana w produktach Bergans of Norway również musi być certyfikowana. Każda partia wełny poddawana jest zatem szczegółowej kontroli.
Bergans używa do produkcji wielu produktów materiałów pochodzących z recyklingu.
Marka podchodzi do kwestii ekologicznych co raz to bardziej rygorystycznie i ze zwiększoną uwagą.


SVALA
Firma Finnsvala Oy powstała w 1955 roku i produkuje odzież termiczną sprzedawaną pod marką Svala of Finland. Początki firmy sięgają czasów powojennej Finlandii. Rodzina Svala z Kärsämäki w północnej Ostrobotni używała starych szynelów na strychu do produkcji ciepłych ubrań dla mężczyzn rodziny, którzy pracowali jako kierowcy. Wieści szybko się rozeszły i wkrótce zaczęli szyć dla rodzin w okolicy. Firma jest wierna swoim korzeniom. Svala to tradycja z utrzymaniem najwyższych standardów. Odzież jest produkowana w fabryce w Kärsämäki, w północnej Ostrobotni w Finlandii. Co ważne każdy element jest produkowany ręcznie.
Firma wykorzystuje do produkcji wełnę merynosów, która nie bez powodu jest najlepszym wyborem dla coraz większej liczby turystów i entuzjastów outdooru.
Jej wszechstronne właściwości są naprawdę wyjątkowe: włókna są długie i cudownie miękkie w dotyku, zapewniają ciepło nawet w wilgotnych warunkach i chłód w letnie upały. Wełna merynosów jest trwałym włóknem naturalnym, a odzież z wełny merynosów przetrwa wieki, jeśli będzie odpowiednio pielęgnowana.
Cała wełna merynosów, której używa Svala, pochodzi od zdrowych owiec, które nie są poddawane mulesowaniu.
Odzież z wełny merynosowej jest idealna do całorocznego noszenia do pracy, hobby, a nawet w domu. Dzięki doskonałym właściwościom odprowadzania ciepła i wilgoci, wełna merynosów doskonale nadaje się do warunków, w których pogoda i poziom aktywności są różne. Stroje z wełny merynosowej mogą być używane jako pierwsza warstwa lub warstwy pośrednie, a także zapewniają bardzo wygodne noszenie na co dzień.


NORDISK
Firma powstała w 1901 roku w Kopenhadze pod nazwą Northern Feather. Została założona przez H.O. Lange, 23-letniego syna właściciela duńskiego sklepu spożywczego. Od początku skupiała się na tworzeniu produktów wykonanych z puchu i pierza, głównie kołder oraz poduszek. Nordisk stał się jednym z wiodących na świecie producentów w branży puchowej. Bardzo szybko bo w 1908 roku pojawił się w Chinach, a w 1917 roku w Nowym Jorku. Z początkiem lat 40-tych firma zaczęła opracowywać i produkować pierwsze śpiwory. Od 1967 roku Nordisk koncentruje się na outdoorze. W Malmö w Szwecji powstaje spółka zależna Nordisk Fritid, której celem jest wytwarzanie produktów o dużym nacisku na innowacyjność, jakość i funkcjonalność. To ewoluuje w to, co później jest znane jako Caravan - jedna z pierwszych dedykowanych marek outdoorowych na świecie. Pierwszy katalog pod marką Caravan składał się głównie ze śpiworów i mat, z artykułami informacyjnymi o produktach oraz pasjonującymi opowieściami z podróży. W 1977 roku pojawiły się pierwsze namioty i odzież, a w 1979 r. plecaki. W latach 80-tych dodano do oferty również naczynia kuchenne, obuwie, kompasy, noże i torby rowerowe. Od 1991 roku firma działa pod niezmienioną nazwą Nordisk.

 

Y by NORDISK
Rok 2020. Po 15 latach bliskiej współpracy - Yeti i Nordisk łączą się w jedną markę. Tak powstaje Y by Nordisk czyli nowe, lepsze możliwości. Zarówno Yeti, jak i Nordisk wnosi do nowej firmy dorobek dotychczasowej działalności - wiedzę, tradycje, doświadczenie i praktykę. Nowa marka jest nastawiona, tak jak do tej pory, na jakość, funkcjonalność i oryginalność produktu.
Ale od początku... o historii Nordiska przeczytacie powyżej
Z kolei YETI...
Historia zaczęła się w 1983 r., kiedy to niemiecki wspinacz – Bernd Exner, planował swoje zimowe wspinanie w górach Rumuni. Niestety, nigdzie nie mógł znaleźć dla siebie odpowiedniego śpiwora, wystarczająco ciepłego. Ostatecznie postanowił go uszyć sam, a konkretnie zrobiła to jego żona Sabine. Z czasem zaczęli też szyć rzeczy dla znajomych, innych wspinaczy. Szybko okazało się, iż sprawdzają się one rewelacyjnie w ekstremalnych warunkach. Wraz z obaleniem Muru Berlińskiego w 1989 r., firma Yeti zaistniała na rynku oficjalnie, stając się popularna w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i we Włoszech.
Produkty Y by Nordisk z jednej strony charakteryzuje fantastyczna lekkość i prostota, a z drugiej strony niesamowita praktyczność. Są one bowiem ciepłe, nieprzemakalne i chronią od wiatru. Firma stwarza kolejne innowacyjne materiały, tkaniny i zaskakująco użyteczne patenty.
Jak powstają ich produkty, że są tak dobre? Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że ich kurtki i śpiwory są najlepsze i niezawodne. Co o tym świadczy? Firma Y by Nordisk od lat zachowuje swoje standardy produkcji. Dzięki temu są wiarygodni, a personel to profesjonaliści w swoim fachu. Każdy śpiwór jest szyty ręcznie w fabryce w Görlitz w Niemczech. W tym fachu specjalizują się od prawie 40 lat.
Każdy produkt posiada swój własny kod identyfikacyjny. Kod składa się z kilku sekcji, które mają różne znaczenie. Z takiego kodu dowiemy się jaka jest siła wypełnienia, od jakiego ptaka pochodzi puch i jaki jest stosunek puchu do pierza.
Produkty Y by Nordisk posiadają międzynarodowe certyfikaty RDS (Responsible Down Standard), IDFL (Międzynarodowe Laboratorium Badań Puchu i Pierza), EDFA (Europejskie Stowarzyszenie Puchu i Piór).
Jednak wewnętrzne przepisy firmy wciąż wykraczają poza te wymagane przez wyżej wymienionych.
Standardy produkcji obowiązywały wewnątrz firmy na długo przed pojawieniem się międzynarodowych certyfikatów.
Od dziesięcioleci bowiem firma ma swój własny Ethical Down Code. Oto niektóre z ich zasad:
- szacunek do natury
- własny system identyfikacji pierza, tylko dobrej jakości
- stały rozwój i poprawa standardów
- tylko produkcja europejska
- zgodność z międzynarodowymi zasadami
- wykorzystywanie pierza tylko z ptaków przeznaczonych do produkcji mięsa (nie skubie się żywych zwierząt), zwierzęta z chowu wolnowybiegowego.
PAKT Z NATURĄ
Y by Nordisk dba o środowisko bo wie, że nic nie przebije Matki Natury. Żaden syntetyk nie będzie tak ciepły i tak lekki jak naturalny puch. Natura jest integralną częścią w procesie powstawania produktu. Dlatego też firma włącza się w ochronę środowiska. W jej założeniu jest produkowanie wysokiej jakości sprzętu, który ma nam służyć przez całe życie. To co wyróżnia firmę to również recykling. Wybiera takie materiały i technologie, które mają możliwie jak najmniejszy wpływ na środowisko. W 2014 roku wraz z firmą Toray wyprodukowali ekologiczną kurtkę puchową. Odzież Y by Nordisk jest wolna od szkodliwych polifluorokarbonów (PFC free). To związki chemiczne, które służą do uzyskiwania wodoodporności, w kontakcie z naszym organizmem powodują choroby i alergie. Y by Nordisk szuka alternatyw. Jedna z głównych zasad firmy to: "Nie zatruwamy siebie!". Dlatego też dąży do redukcji użycia szkodliwych chemikaliów w procesie produkcji odzieży. Stara się by materiały i chemikalia były przyjazne dla środowiska i nieszkodliwe.
Y by Nordisk to firma, która nie tylko produkuje najnowocześniejszy sprzęt outdoorowy, ale także dba o pracowników, konsumenta oraz środowisko. Przywiązuje dużą wagę do całego procesu produkcji. Począwszy od wyboru materiału, warunków produkcji i efekcie końcowym. Firma bierze odpowiedzialność za swój produkt, nawet jeśli masz go już w swoich rękach.

 

ALFA
Korzenie firmy sięgają 1931 roku. Alfa jest jednym z najstarszych norweskich producentów obuwia i cały czas działa na rynku, wykraczając poza granice Skandynawii.
Buty Alfa przemierzały Grenlandię, zdobyły dwa bieguny, niejednokrotnie zdobywały Siedem Szczytów.
Niezależnie od tego, czy wybierasz się na wyprawę na nartach po przygotowanych trasach, czy też na trudną wyprawę w ekstremalnych warunkach, jesteś zależny od sprzętu, który zapewni przyjemną i niezapomnianą podróż. Celem Alfa jest oferowanie najwyższej jakości butów, które są ciepłe, suche i wygodne nawet po wielu latach użytkowania, dzięki czemu możesz cieszyć się lepszymi wrażeniami na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków, jakie możesz spotkać na trasach narciarskich, w głębokich górach, a nawet arktycznym lodzie - opisują swoje produkty przedstawiciele Alfy.
We współpracy z wiodącymi światowymi dostawcami materiałów i technologii celem Alfa jest zaoferowanie lepszych wrażeń z wędrówki. W ostatnim czasie firma, marka i projekt produktu przeszły intensywny proces rewitalizacji. Uważamy, że rynek butów o niezrównanym komforcie ma potencjał wykraczający poza granice Skandynawii, dlatego przygotuj się, aby Alfa silniej wkroczyła na rynek międzynarodowy - dodali.
Produkt marki Alfa otrzymał prestiżowa nagrodę ISPO.
Niezależne Jury wybiera najlepsze produkty, które są wynikiem innowacji, pasji i kreatywności producentów. Jak podkreślają organizatorzy ISPO Awards, przyznawany znak jakości służy przede wszystkim miłośnikom wypraw i podróży jako pomoc i podstawa do podejmowania decyzji co do zakupu produktów najwyższej jakości.