Kilka tygodni temu w Red River Gorge wydarzył się wypadek, w wyniku którego wspinacz po odpadnięciu przy drugim przelocie spadł na ziemię, ponieważ lina została przecięta przez ostrą krawędź dolnego karabinka, w zamontowanym na stałe ekspresie, przy pierwszej wpince.

Jeżeli przypomnicie sobie poprzednie testy i komentarze w tym temacie, stwierdziłem, że widziałem liny, z których karabinki z ostrymi krawędziami zrywały koszulkę - zazwyczaj działo się to w środkowej części drogi - potem dowiedziałem się o wypadku w Czechach (na ściance wspinaczkowej), gdzie rowek wyżłobiony przez linę w karabinku (również przy pierwszym 

przelocie) zerwał line, powodując upadek wspinacza na ziemię. Na szczęście w obu przypadkach wspinacze nie odnieśli poważnych kontuzji.

 

bd2

 

KTÓRE KARABINKI SĄ SZCZEGÓLNIE NARAŻONE NA WYŻŁOBIENIE?

Z mojego doświadczenia wynika, że są trzy główne przyczyny, w wyniku których zamontowane na stałe karabinki są niebezpiecznie wyżłabiane:

1. Pierwszy przelot

Asekurujący zazwyczaj stoją zbyt daleko od ściany. Powoduje to ostry kąt liny pomiędzy asekurującym a pierwszym przelotem. Podczas opuszczania wspinacza, lina, często brudna, powoli wyżłabia karabinek. W obu przypadkach przecięcia liny o których słyszałem winien był pierwszy przelot.

2. Przelot w Cruxie

Wielu wspinaczy opuszczanych jest z tego samego przelotu (spadają w cruxie w tym samym miejscu). W tym przypadku zachodzi ten sam efekt co powyżej. Ostry kąt liny wokół karabinka i waga opuszczanego wspinacza powoduje, że lina powoli wyżłabia karabinek.

3. Duże przesztywnienie spowodowane nierówną linią przelotów.

Często jeżeli linia drogi nie jest prosta, przelot poza linią jest wyżłabiany. Jeszcze raz, jest to spowodowane kątem liny biegnącej przez karabinek.

 

bd2

 

TESTY

Zrobiliśmy kilka testów wcześniej, ale zdecydowaliśmy się zrobić jeszcze jeden szybki test na naszej zrzutni, po to żeby zobaczyć co trzeba zrobić żeby karabinek o ostrej krawędzi przeciął linę, w surowych, ale realistycznych warunkach.

Założenia testu:
karabinek z ostrą krawędzią
80 kg obciążenia
nowa lina o średnicy 10.2 mm
jeden zrzut
statyczna asekuracja

Wyniki:
lina przecięta przy pierwszym zrzucie
maksymalna działająca siła ~7kN

 

bd2

 

Konkluzja:
Co to znaczy? Co dokładnie znaczy siła 7kN w dziedzinie asekuracji? Co to oznacza dla Ciebie, sprzętu i liny?

Więc... loty o sile 7kN mogą się zdażyć i zdażają się w praktyce. Może to być skutkiem:

zazwyczaj kiedy wydane jest zbyt mało luzu (np. na początku wspinaczki), co powoduje, że zbyt mało liny absorbuje energię odpadniecia. W przypadku statycznej asekuracji, siły zmniejszają się w przypadku dynamicznej asekuracji a zwiększają w przypadku statycznej Wspinacz zazwyczaj odczuwa ten rodzaj odpadnięć. Twoje nerki i biodra przyjmują impet odpadnięcia, a twoje stopy mogą niebezpiecznie zderzyć się ze skałą. Widziałem wielu wspinaczy zaliczających tego typu lot na drodze - zazwyczaj zakończony jękiem i "opuść mnie".

Praktyka pokazuje, że jeżeli tego typu loty zdarzają się nisko na drodze, karabinek ma ostrą krawędź a kąt między asekurującym a przelotem jest ostry, istnieje spore ryzyko uszkodzenia a nawet przecięcia liny.

 

bd2

 

PODSUMOWANIE

Nie chcę wdawać się w etyczną debatę, czy drogi powinny być pozbawiane stałych punktów asekuracyjnych.  Podsumowanie jest po to żebyście mogli zrobić kilka rzeczy aby zredukować obciążenie stałych punktów:

  • stój blisko ściany podczas asekuracji, zwłaszcza podczas opuszczania
  • używaj twojego ekspresa jako pierwszego przelotu
  • używaj długich ekspresów aby uniknąć przesztywnień
  • uzywaj stalowych karabinków w przypadku montowania ich na stałe na drogach o dużym zainteresowaniu

I oczywiście, w najlepszym interesie każdego jest aby zmieniać zużytu sprzęt zamontowany na stałe.

Bądźcie bezpieczni!

KP (Kolin Powick)

Źródło:  blackdiamondequipment

(tłum. Michał Brzeziński)